Big air kite – czym różni się od freeride, freestylu czy wake?
W kitesurfingu istnieje wiele odmian i stylów jazdy na desce z latawcem. Możesz puścić się swobodnie na fale i uprawiać freeride. Lubisz ewolucje i tricki w powietrzu? Z pewnością spodoba Ci się freestyle lub wake. Jeśli jednak zawsze marzyłeś o lataniu – koniecznie wypróbuj big air kite.
Zasada w big air kite jest prosta. Należy oddać jak najwyższy skok. Jeśli uda Ci się jeszcze wykonać obroty lub inne ewolucje w powietrzu, tym lepiej! Choć najważniejsze jest, aby wysoko latać, to podczas zawodów oceniane są jeszcze sztuczki i akrobacje powietrzne. Zawodnicy wykonują tzw. loopy, czyli obroty ciała i latawca o 360 stopni. Można latać z downloopem czy kiteloopem, choć najbardziej spektakularny jest megaloop.
Wszystkie te akrobacje wymagają odpowiednich umiejętności, aby zapanować nad latawcem, a po skoku nawet na 30 metrów wzwyż nie zaliczyć upadku, tylko bezpieczne lądowanie.
Aby zaliczyć wysokie skoki, potrzebne są odpowiednie warunki i dobry spot. Jak do tradycyjnego kitesurfingu wystarczy wiatr o mocy ok. 12 węzłów, tak do big air kite potrzebny jest mocniejszy wiatr o mocy 30 czy nawet 50 węzłów! Trzeba czekać zatem na naprawdę wietrzny dzień. W takich warunkach tworzą się także wysokie fale. Te dodatkowo rozpędzają ridera na desce i pozwalają mu jeszcze wyżej wybić się w powietrze.
Czy big air kite jest trudny? Spośród wszystkich odmian kitesurfing big air wcale nie jest najtrudniejszy, choć na pewno najbardziej widowiskowy. W wielu aspektach to freestyle lub wake jest trudniejszy z powodu technicznych wymagań akrobacji.
W big air kite kitesurfer musi połączyć kilka czynności naraz z wyczuciem latawca i wykorzystać najlepszy moment do skoku. Tak zwany skok przez zenit jest podstawą. Polega na budowaniu największego napięcia pomiędzy latawcem a taflą wody, które następnie jest uwalniane za pomocą deski. Wymaga to precyzyjnego kontrolowania latawca i deski jednocześnie, co z pewnością nie należy do najłatwiejszych zadań. W tym czasie każdy ruch barem jest ważny. Należy odpowiednio trzymać krawędź deski i kontrolować ciąg powietrza w latawcu.