Mężczyzna skaczący na rowerze hardtailowym

Hardtail czy full suspension – który rower MTB wybrać?

Rowery przeznaczone do jazdy MTB mogą charakteryzować się niepełnym lub pełnym zawieszeniem. Hardtail czy full suspension – który rower MTB wybrać?

Kolarstwo górskie to idealna dyscyplina dla wszystkich osób, które kochają wyzwania i adrenalinę. W jego ramach możemy wybierać spośród wielu odmian: cross-country, trail lub downhill. Każda z nich wymaga dobrania adekwatnego do znajdujących się na trasie wyzwań roweru. Jednoślady MTB dzielimy na hardtail oraz full suspension. Czym się od siebie różnią? Na który z nich warto postawić? MTB – hardtail czy full? Poznaj odpowiedź wraz z naszym poradnikiem rowerowym!

Rower hardtail – czym się charakteryzuje?

Rowery hardtail cieszą się bardzo dużą popularnością wśród sympatyków jazdy MTB. Ten nazywany „sztywniakiem” typ roweru górskiego charakteryzuje się częściowym zawieszeniem. Jest on wyposażony jedynie w przedni amortyzator. Brak tylnego zawieszenia przyczynia się do tego, że energia wynikająca z pedałowania jest prościej przekazywana na napęd. Jest to spowodowane brakiem drgań tylnego tłumika, które generują straty energii. Ten rodzaj jednośladu odznacza się również lżejszą ramą od swojego odpowiednika z pełnym zawieszeniem.

Mężczyzna skaczący na rowerze MTB

Rower full suspension – czym się wyróżnia?

Drugim powszechnie używanym typem roweru MTB jest full suspension lub po prostu full. Jego cechą charakterystyczną jest pełne zawieszenie, czyli posiadanie amortyzatora przedniego oraz tylnego. Drugi z nich nazywany jest damperem. Tego rodzaju konstrukcja ułatwia jazdę w naprawdę wymagającym terenie. Za wynalazcę tego typu roweru uznaje się amerykańskiego kolarza Gary'ego Fishera.

Jednoślady typu full możemy podzielić na trzy podtypy. Pierwszy z nich stanowią modele jednozawiasowe. Są one najprostsze pod kątem budowy. Cechują się niezawodnością, ale jednocześnie wymagają stosowania amortyzatorów z systemem SPV, który eliminuje utratę energii wynikającą z działania tylnego amortyzatora. Z tego typu rozwiązaniem możemy się spotkać w przypadku rowerów z niżej półki cenowej.

Nieco bardziej zaawansowane są rowery trójzawiasowe. Ten rodzaj jest chętnie używany przez fanów cross-country. W ich przypadku pedałowanie nie aktywuje tylnego amortyzatora, więc blokada nie jest potrzebna. W sprzedaży dostępne są także modele czterozawiasowe. Jest to bardzo czuły i aktywny system. W niektórych sytuacjach wymaga on jednak zastosowania blokady amortyzatora.

Hardtail vs full suspension – podobieństwa

Zarówno hardtail, jak i full suspension są rowerami górskimi. Powyżej poświęciliśmy kilka słów charakterystyce każdego z nich. Zanim przejdziemy do doradzenia, który z modeli wybrać, najpierw skupimy się na kwestii konkretnych podobieństw oraz różnic pomiędzy nimi. Pozwoli to na jeszcze lepsze rozróżnienie obu typów rowerów, a tym samym dopasowanie zakupu do własnych potrzeb. Zacznijmy od cech wspólnych.

Oba rodzaje rowerów wykazują kilka podobieństw pomiędzy sobą. Najważniejszym z nich jest oczywiście przeznaczenie. Są to jednoślady zaprojektowane z myślą o jeździe terenowej. Mowa tutaj o nieutwardzonych drogach, a także szlakach górskich. Z tego powodu są one wykorzystywane w różnych dyscyplinach zaliczanych do kolarstwa górskiego: cross-country, trail, enduro oraz downhill.

Oba typy jednośladów charakteryzują również skonstruowaniem z podobnych komponentów. Oba posiadają wytrzymałą, ale zarazem lekką ramę, która jest przygotowana do obciążeń związanych z jazdą terenową. Podobnie sytuacja wygląda z oponami. Są to szerokie modele, które doskonale poradzą sobie z szybką jazdą po nierównym szutrze. Oba rowery wyposażone są także w niezwykle skuteczne hamulce tarczowe.

Hardtail i full suspension – różnice

Różnice pomiędzy jednym a drugim modelem to zdecydowanie bardziej rozbudowany temat niż podobieństwa. Na poziomie ogólnym łączy je zastosowanie w kolarstwie górskim. Jeżeli jednak zaczniemy zagłębiać się w większe szczegóły, szybko okaże się, że więcej ich różni niż mają ze sobą wspólnego. Poniżej przedstawimy najważniejsze różnice pomiędzy oboma typami rowerów.

Konstrukcja zawieszenia

Najbardziej jaskrawym oddzieleniem jednego modelu od drugiego jest wspomniana już budowa zawieszenia. Rower hardtail to tak zwany „sztywniak”. Swoją nazwę zawdzięcza on posiadaniu jedynie przedniego amortyzatora. Tył roweru pozostaje sztywny. Full suspension to jednoślad o pełnym zawieszeniu. Jest on wyposażony zarówno w amortyzowany widelec, jak i tylny damper.

Wrażenia podczas jazdy

Liczba amortyzatorów ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Hardtail ze sztywnym tyłem jest nieco mniej wygodny do jazdy po bardzo nierównej nawierzchni. Brak tylnego amortyzatora sprawia, że wstrząsy są zdecydowanie bardziej odczuwalne. Co oczywiste, rower, który posiada pełne zawieszenie, będzie lepiej pochłaniał wszelkie wstrząsy.

Waga

Kolejna różnica kryje się w wadze. Brak jednego z amortyzatorów w rowerze typu hardtail sprawia, że jest on lżejszy od swojego konkurenta. Z tego powodu lepiej sprawdzi się on w wyścigach cross-country, gdzie waga jednośladu ma bardzo duże znaczenie. Jak można się domyślić, full suspension z pełnym zawieszeniem waży zdecydowanie więcej. Z tego powodu jest on wykorzystywany w bardziej wymagających dyscyplinach kolarstwa górskiego.

Mężczyźni skaczący na rowerach typu hardtail i full suspension

Efektywność pedałowania

Różnice można również zauważyć w mocy przekazywanej na pedały. Lepszą efektywnością pedałowania odznacza się hardtail. Jest to spowodowane niepochłanianiem energii przez tylny amortyzator. Z tego powodu tego typu rowery znakomicie sprawdzają się na płaskich, mniej technicznych trasach. Znacznie większymi stratami energii charakteryzuje się full suspension, jednak można to równoważyć za pomocą blokad amortyzatorów. Damper przydaje się jednak na szybkich, technicznych zjazdach.

Kontrola nad rowerem

Liczba amortyzatorów ma także przełożenie na trakcję i kontrolę nad rowerem. Hardtail jest cięższy do kontrolowania ze względu na możliwy uślizg tylnego koła. Jeżeli wykorzystujemy ten typ roweru do jazdy po trudnych, technicznych trasach, może być problem z utrzymaniem pełnej kontroli nad jednośladem. W rowerze full tylny amortyzator utrzymuje kontakt koła z podłożem, co ma bezpośrednie przełożenie na lepszą trakcję, zwłaszcza podczas pokonywania nierównych ścieżek i górskich zjazdów.

Cena

Rowery górskie można znaleźć w naprawdę różnych cenach. Co do zasady jednak modele hardtail są tańsze od full suspension. Wyższa cena drugiego rodzaju jednośladu wynika z bardziej skomplikowanej konstrukcji oraz dodatkowego amortyzatora. Większa liczba osprzętu przekłada się nie tylko na wyższą cenę, ale także więcej wydatków przeznaczonych na ewentualny serwis. Wszystko więc zależy od naszego budżetu.

Rower MTB hardtail – czy warto go wybrać?

Jednoślad typu hardtail posiada kilka zalet, które mogą przekonać nas do jego zakupu. Przede wszystkim są one lżejsze od swoich odpowiedników full suspension. Przekłada się to nie tylko na możliwość szybszej jazdy po płaskim, ale także ułatwia przenoszenie roweru nad różnymi przeszkodami. Oprócz tego na uwagę zasługuje geometria ramy, która umożliwia zamontowanie dwóch bidonów. Pozwala to nam skuteczniej zadbać o nawodnienie.

Kolejnymi zaletami hardtail jest cena i dostępność. Jak już wspomnieliśmy, ten typ roweru na ogół można znaleźć w niższej cenie. Jest on również zdecydowanie częściej spotykany na rynku. Na taki jednoślad warto postawić w sytuacji, kiedy jeździmy lżejszymi trasami, gdzie większe znaczenie ma zdolność do rozpędzania się. Jest to szczególnie ważne w momencie, kiedy mamy do czynienia z długimi podjazdami.

Mężczyzna idący z rowerem MTB

Czy warto wybrać rower full suspension?

Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od kilku czynników. Głównymi parametrami jest tutaj teren, w którym zamierzamy jeździć oraz preferowany przez nas styl jazdy. Jak już wiemy, ten typ roweru charakteryzuje się podwójną amortyzacją, co ma swoje zalety oraz wady. Energia pochłaniana przez tylny skok zmniejsza efektywność pedałowania na płaskich odcinkach i podjazdach, ale daje zdecydowaną przewagę na zjazdach. Rower typu full najlepiej czuje się na górskich szlakach, zjazdach, nierównym i trudnym terenie.

Omawiając rowery typu full suspension, nie można jednak pominąć wad. Problemem na płaskich odcinkach oraz na podjazdach stanowi duża waga. Składa się na nią przede wszystkim damper, ale także hamulce, które w terenie górskim muszą być znacznie mocniejsze. W tej wadzie kryje się jednak także zaleta, ponieważ waga jednośladu przekłada się na zwiększoną wytrzymałość.

Full czy hardtail do XC i innych konkurencji?

Aby być w pełni zadowolonym ze swojego wyboru, trzeba dobrze dopasować rower do konkurencji, którą uprawiamy. Najcięższe dyscypliny w kolarstwie MTB nie pozostawiają wątpliwości – tutaj sprawdzi się rower full suspension. Mowa tutaj szczególnie o takich konkurencjach jak downhill czy freeride. Hardtaile w przypadku takich aktywności nie są stosowane wcale.

Więcej wątpliwości niesie za sobą wybór roweru do konkurencji XC oraz trail. Do jazdy po nierównościach lepiej sprawdzi się full, ponieważ znakomicie amortyzuje on drgania. Oprócz tego tylne koło zdecydowanie lepiej trzyma się gruntu. W trailu można jednak używać również rowerów typu hardtail, jednak trzeba być świadomym, że zapewniają one nieco gorszą przyczepność. Doda on jednak prędkości na płaskich odcinkach. Dobór roweru zależy tutaj przede wszystkim od rodzaju trasy. Na płaskie odcinki lepiej postawić na hardtaila, a na strome full suspension.

Jeszcze inną kategorię stanowią wyścigi cross-country. Tutaj również wybór jednośladu zależy od naszych osobistych preferencji, gdyż jest to konkurencja uniwersalna. Na trasach tego typu wyścigów można spotkać zarówno hardtail, jak i full suspension. Jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z rowerami MTB, warto wybrać tańszego „sztywniaka”, który powinien spełnić swoje zadanie w tej konkretnej konkurencji.

Hardtail czy full – co wybrać?

Hardtail oraz full to dwa rodzaje rowerów górskich. Każdy z nich odznacza się nieco inną charakterystyką i sprawdza się na różnych trasach. Wybór jednego z nich jest kwestią indywidualną, jednak warto przy tym uwzględnić, na jakich trasach będziemy się głównie poruszać lub w jakich konkurencjach będziemy się ścigać. Pozwoli nam to na idealne dopasowanie modelu jednośladu do podejmowanej aktywności, co przełoży się na finalną satysfakcję. Warto więc to dobrze przeanalizować.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na sprzęt typu hardtail, czy full, szeroki wybór modeli znajdziesz w ofercie Decathlon. W naszym asortymencie posiadamy jednoślady w różnych przedziałach cenowych, a także w wersjach dziecięcych oraz przeznaczone dla osób dorosłych. Znajdziesz u nas także rowery elektryczne. Sprawdź ofertę  Decathlon i wybierz rower, który poradzi sobie z każdym rodzajem trasy!

Przeczytaj także:

mężczyzna jadący na rowerze XC w kasku i okularach rowerowych

Rower XC. Zobacz czym jest cross country i rower górski MTB!

Czym jest rower XC? Przekonaj się, czy jest rower górski MTB służący do uprawiania kolarstwa cross country. Rower MTB może dać ci wiele frajdy!

mężczyzna jadący na rowerze górskim w kasku rowerowym

Jaki rower górski do 4000 zł? Sprawdź ranking najlepszych rowerów

Jaki rower górski do 4000 zł? Posiadamy szeroki wybór sprawdzonych i dobrych rowerów, które są świetnie wyposażone. Oto nasz ranking rowerów.

Jaki rower górski MTB wybrać? Najważniejsze parametry

Jaki rower górski MTB wybrać? Najważniejsze parametry

Jaki rower górski MTB wybrać? ⭐ Zobacz, na co zwracać uwagę, wybierając rower MTB ⭐ Sprawdź, jakie parametry są kluczowe

mężczyzna w kasku jadący na rowerze górskim

Jaki rower górski do 2500 zł wybrać? Podpowiadamy, jaki rower kupić

Jaki rower górski do 2500 złotych wybrać? Podpowiadamy, jaki rower kupić: MTB, crossowy, górski i do jazdy na co dzień. Najlepsze jednoślady.

mężczyzna jadący na rowerze górskim w kasku

Rower górski (MTB) - jaki rower MTB wybrać?

Jaki rower górski MTB wybrać? ⭐ Zobacz, na co zwracać uwagę, wybierając rower MTB ⭐ Sprawdź, jakie parametry są kluczowe