Hulajnogi wyczynowe — jak są zbudowane i co je charakteryzuje?
Hulajnogi wyczynowe pod względem konstrukcyjnym są bardzo podobne do zwyczajnych. Różnią je głównie detale, które zostały zmienione po to, by łatwiej było wykonywać różnego rodzaju tricki. Co ciekawe, hulajnogę wyczynową można też z powodzeniem złożyć samemu, korzystając ze specjalnie dobranych przez siebie komponentów.
Podstawą każdej hulajnogi jest deck zwany też podestem. Na nim stoimy, a do tego jest do niego przymocowana hamulec i oś tylnego koła. Na jego powierzchnię nakleja się też griptape, czyli specjalny papier ścierny, który ułatwia utrzymanie się na hulajnodze. Następnie do podestu montuje się widelec, stery i kierownicę. W ten sposób dokładamy przednią oś. Nie można jednak zapomnieć, że na rączki kierownicy również potrzebny będzie nam grip, czyli po prostu specjalne rączki, które ułatwiają trzymanie hulajnogi w trakcie różnych tricków.
W hulajnogach wyczynowych znajdziemy też element, który w zwyczajnych nie ma aż tak dużego znaczenia. Mowa tu o systemie kompresji. Jest to jeden z najważniejszych elementów hulajnogi, który jednocześnie charakteryzuje się sporym skomplikowaniem. Jest to sposób mocowania kierownicy do widelca, który pozwala na skręcanie hulajnogą. Wyróżnia się aż cztery różne typy systemów kompresji oznaczane skrótami HIC, IHC, ICS oraz SCS.
System HIC jest najstarszy. Składa się z bezgwintowego widelca, który został wyposażony w gwiazdkową nakrętkę. Wyróżnia się niską wagą, niezawodnością, a także łatwością montażu. System SCS jest jednym z najtwardszych i najpopularniejszych. Opracował go właściciel filmy Proto Scooters. Idealnie utrzymuje kierownicę, rzadko łapie luzy, ale ma też jedną, dość sporą wadę. Mowa tu o tym, że jest dość ciężki. Kompresja ICS w teorii nie jest dobrym wyborem. Składa się z elementów, których nie poddano gwintowaniu, a do tego nie jest zbyt wytrzymały. Ma jednak ogromną zaletę, która sprawia, iż hulajnogi wyposażone w ten rodzaj są świetnym wyborem dla osób liczących na wyczynową jazdę. Jest bowiem najlżejszym ze wszystkich systemów.
Ostatnie elementy, które tworzą hulajnogę to kółka i mocowane do nich łożyska. Ich zastosowanie jest raczej zrozumiałe, gdyż to dzięki kółkom na hulajnodze możemy się poruszać, a łożyska to ułatwiają, redukując opory powstające podczas toczenia się koła.