Jak działają przerzutki przednie i tylne?
Jazda na rowerze musi być bezpieczna. Szukając informacji o tym, jak wyregulować przerzutki, warto najpierw dowiedzieć się, jak działa ich mechanizm. Ułatwi to bowiem użytkownikowi pracę serwisową, a także umożliwi ich efektywną i bezawaryjną eksploatację w przyszłości. Przerzutki w rowerze dzielą się na dwa rodzaje:
Przerzutka tylna – odpowiada za poprawną zmianę przełożeń na tylnych zębatkach. Zbudowana jest z wózka oraz korpusu. W korpusie umiejscowiona jest sprężyna, która umożliwia przesuwanie wózka między zębatkami, nasuwając łańcuch na właściwe przełożenie.
Przerzutka przednia – służy do zmiany przełożeń na przednich zębatkach, obsługując zwykle trzy tarcze. Przerzutka przednia zbudowana jest z obejmy i prowadnicy, która popycha łańcuch w odpowiednim kierunku – od ramy lub do ramy roweru. Wyznaczony kierunek zależny jest od wybranego przez użytkownika biegu. Ten mechanizm sprawia, że łańcuch spada np. z największej zębatki na odpowiednią. Natomiast sama obejma pozwala na stabilne przymocowanie przerzutki do ramy.