Jak działają przerzutki w rowerze?
Najważniejszą funkcją przerzutek rowerowych jest ułatwienie jazdy rowerem. Sprawiają one, że jadąc, mniej się męczysz, a dodatkowo wpływają pozytywnie na stan całego pojazdu. Są to urządzenia do zmiany biegów, które pozwalają na dostosowanie prędkości jazdy, do warunków otoczenia. Biegi w rowerze dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. W te pierwsze najczęściej wyposażony jest rower miejski. Są ukryte w tylnej piaście. Zewnętrzne znajdziesz w modelach górskich czy szosowych. Nie są w żaden sposób schowane.
Jak dokładnie działają biegi? Przerzutka to mechanizm, który wpływa na efektywność pedałowania. Działa poprzez przesuwanie łańcucha rowerowego między zębatkami kasety oraz przednimi tarczami napędu. Zmiana przełożenia odbywa się przy pomocy manetki na kierownicy, które luzuje lub napina linki przerzutki. Pedałując, możesz zmieniać biegi w rowerze, dostosowując siłę, która jest niezbędna do płynnej jazdy.
Kaseta ma zwykle od 7 do 12 zębatek. Ustawienie łańcucha na jeden z nich jest zależne od położenia wózka tylnej przerzutki do roweru. By zmienić jej umiejscowienie, należy użyć prawej manetki na kierownicy. Podobnie działa przednia przerzutka, która znajduje się nad korbą. Znajduje się po lewej stronie kierownicy. Zmiana przerzutek w rowerze zależy głównie od warunków terenowych.