pontony wędkarskie na wodzie

Jaka kotwica do pontonu - jak dobrać kotwicę do łodzi pontonowej, jaki ciężar kotwicy będzie najlepszy

Zastanawiasz się, jaka kotwica do pontonu będzie najlepsza? W naszym poradniku podpowiadamy jak dobrać ciężarek do łodzi pontonowej i wędkarskiej.

Pierwsze kotwice używane były już w epoce brązu. Stanowiły je głazy i kamienie, do których przywiązana była gruba lina. W starożytnej Grecji, w roli kotwicy stosowane były kosze, w których umieszczano kamienie, bądź kłody drewniane, które otoczone były dla obciążenia ołowiem. Chwilę później, nadal w starożytności, wynaleziono pierwszy tego typu sprzęt w pełni wykonany z metalu. Cechował się on znanym nam dziś kształtem - pionowy trzon uzupełniony był bowiem dwoma pazurami. To właśnie te kotwice, które powstały w okresie rzymskim, wiodły prym aż do XIX wieku. Rozwój przemysłu, który skutkował między innymi stworzeniem dużych i ciężkich statków parowych, sprawił, że przestały one wystarczać. W tym celu zaczęto tworzyć bardziej skuteczne rozwiązania. Rewolucja przemysłowa wywarła więc olbrzymi wpływ na wynalazczość w temacie kotwiczenia. Obecnie, w dobrych sklepach sportowych i turystycznych znaleźć można kotwice różnego typu. Jedne dedykowane są łodziom motorowym, inne jachtom, a jeszcze inne pontonom. Jedne sprawdzają się na dnie piaszczystym, inne na mulistym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaka kotwica do pontonu będzie opcja najbardziej korzystną, zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem.

Bezpieczeństwo - jakie czynniki warto brać pod uwagę przy wyborze kotwicy

Większość jednostek pływających powinna być wyposażona w kotwicę. Dlaczego? Ponieważ zarówno podczas rejsu jachtem żaglowym, jak i spływu pontonowego, pływania łodzią wędkarską czy motorową, przydarzyć się może sytuacja, wymagająca nagłego, awaryjnego wyhamowania. Poza tym, pływając dłużej niż przez kilka godzin, może wystąpić potrzeba unieruchomienia jednostki pływającej na wodzie. Zaczepienie kotwicy o dno jest niezwykle pożądane także w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków pogodowych. Zwłaszcza, jeśli cumuje się na dziko, albo wtedy, gdy jakiś port nie posiada mooringu lub boi cumowniczej. Tak czy inaczej, obecność tego sprzętu na łodzi, jest obowiązkowa. Jednak, aby spełniał on swoja rolę, musi być odpowiednio dopasowany. Do czego? Po pierwsze do rodzaju dna. Inne modele pozwolą się bezpiecznie zakotwiczyć na podłożu skalistym, a inne na błotnistym. Po drugie, do ciężaru jednostki pływającej. Innych modeli powinno się używać na pontonach, a innych na jachtach żaglowych. A jak wygląda to w praktyce? O tym przeczytać możesz w dalszej części poradnika.

lina i kotwica pługowa do pontonu

Podział - jakie są najbardziej popularne rodzaje kotwic do łodzi różnego typu

Jak wspomnieliśmy wyżej, w dzisiejszych czasach, w sklepach żeglarskich, turystycznych i sportowych, znaleźć można kotwice różnego typu. Do najpopularniejszych, należą kotwice CQR (pługowe), Delta, składane (drapaki), Burce'a i Danfortha. O tym, jakie jest przeznaczenie wymienionych typów, przeczytasz w poniższej części poradnika. Zapraszamy do lektury.

Kotwica Delta

Spośród systemów kotwicznych różnego rodzaju, to właśnie Delta jest zdecydowanie najbardziej popularnym typem. Cechuje ją bowiem niezwykle duża odporność na rozciąganie, jako że zazwyczaj wykonana jest z wysokogatunkowej stali manganowej. Specjalna konstrukcja (obciążona pięta, unikatowy profil trzonu, samo prostująca geometria oraz nisko położony środek ciężkości) skutkuje tym, że jest to kotwica samo zrzucająca a także tym, że momentalnie osadza się ona we właściwej pozycji. Duża siła trzymania i dobre wyniki na różnego typu podłożach sprawiają z kolei, że jest to najczęściej używany rodzaj kotwicy wśród organizacji ratownictwa wodnego na całym globie. W jakich warunkach sprawdza się najlepiej? Zdecydowanie w mule i na dnie błotnistym. Nieco gorzej, ale nadal dobrze, radzi sobie na podłożu piaszczystym. Niespecjalnie wypada jednak na dnie zarośniętym i skalistym, choć stopień skuteczności nadal pozostaje średni, nie zaś słaby.

Kotwica pługowa - CQR

Modele pługowe, znane również jako CQR, swój początek mają w latach dwudziestych XX wieku. Pierwszy egzemplarz wynaleziony został przez Anglika Geofreya Taylora. CQRy konstrukcją przypominają nieco powyższe Delty. Największą siłę trzymania mają one w dnie mulistym. Gwarantują tam bardzo dobre zagłębienie. W żeglarstwie morskim modele pługowe stanowią najbardziej popularne kotwice ze wszystkich. Dobrze radzą sobie bowiem także na podłożu piaszczystym i błotnistym. Jeżeli jednak szukasz modelu, który sprawdzi się na podłożu skalistym lub zarośniętym, wybierz inny typ. Wybierając konkretny egzemplarz, zwróć uwagę na jakość jego wykonania. Podpowiadamy, że warto skorzystać z oferty renomowanych marek, takich jak na przykład marka John Paddle.

Kotwica składana - drapak

Drapakm nazywany jest również kotwicą czterołapową lub składaną. Ten typ stosuje się głównie jako akcesorium pomocnicze na żaglówkach a także jako wyposażenie małych jednostek pływających, takich jak na przykład szalupy ratunkowe czy łodzie wiosłowe. Największą skuteczność osiąga na dnie błotnistym. Nieco gorzej, ale nadal dobrze radzi sobie na podłożu piaszczystym, z kolei dno skaliste i porośnięte oznacza dla drapaka trzymanie średnie. Kupując model dla siebie, warto postawić na wysoką jakość i atrakcyjną cenę, dlatego polecamy marki takie jak John Paddle i Scorpio Kayak.

Kotwica Bruce’a

Pomysłodawcą i wykonawcą projektu tego typu kotwicy jest Peter Bruce. Stworzył ją w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku w celu stabilizowania platform wiertniczych. Nieco później zyskała ona dużą popularność wśród miłośników żeglugi morskiej i śródlądowej. Wykonana ze stali nierdzewnej kotwa, składa się z zaledwie jednego kawałka metalu. Jej prosta konstrukcja i sposób działania sprawiają, że zaliczana jest ona do grupy pługowych. Najlepiej sprawdza się na podłożu piaszczystym i skalistym. Na zarośniętym i błotnistym podłożu nie radzi sobie najlepiej.

Kotwica Danfortha

Autorem tego typu kotwic jest Amerykanin, Richard Danforth. Modele o tym systemie konstrukcyjnym stosowane były już podczas II Wojny Światowej. Są to bowiem zmodyfikowane egzemplarze modeli Halla, słynące z trzykrotnie większej siły trzymania przy jednoczesnym zachowaniu niskiego ciężaru. W dzisiejszych czasach, Danforthów używa się głównie w żaglówkach. Stosunkowo łatwo chwytają one bowiem na piasku. Gorzej, bo zaledwie średnio radzą one sobie na skałach, błocie i podłożu zarośniętym. Jeśli szukasz kotwicy Danfortha, wybierz jeden z egzemplarzy marki John Paddle. Stanowią one świetny kompromis pomiędzy jakością a ceną.

Ponton, jacht, łódź motorowodna - jak dobrać kotwicę do jednostki pływającej

W poprzedniej części poradnika opisaliśmy, jak dopasować kotwicę do rodzaju podłoża. W tej skupimy się na tym, jak dobrać ją do rodzaju jednostki pływającej. W przypadku jachtów żaglowych, dużych pontonów oraz łodzi motorowej, najlepiej sprawdzają się modele wykonane ze stali ocynkowanej ogniowo. Są one dostosowane do użytkowania zarówno w wodzie słodkiej jak i słonej. Wybierając kotwę ze stali, nie trzeba obawiać się o niesprzyjające warunki atmosferyczne. Skutecznym wyjściem jest też korzystanie z modelu ze stali nierdzewnej. Jeżeli natomiast chodzi o tradycyjne pontony i łodzie wędkarskie, warto rozważyć wybór kotwicy ze stali powlekanej PCV lub modelu ogumionego. W przypadku małych łódek i pontonów, wystarczający może być nawet zwykły powlekany gumą ciężarek, na przykład marki John Paddle. Nie musi on zagnieżdżać się w dnie, ponieważ wyporność jednostki tego nie wymaga. I tutaj dochodzimy do kolejnego zagadnienia. Dopasowując system kotwiczny oraz rozmiar kotwicy do konkretnej jednostki, powinno się wziąć pod uwagę jej wyporność oraz całkowitą długość kadłuba. Jaka kotwica do pontonu będzie więc najlepszym rozwiązaniem? O tym przeczytasz w poniższym akapicie.

Łodzie pontonowe - jaka kotwica do pontonu będzie najlepszym rozwiązaniem

W związku z tym, że burta pontonu, po kontakcie z ostro zakończonym metalem, może ulec uszkodzeniu mechanicznemu, warto wybrać ciężarek obleczony gumą lub PCV. Tego rodzaju gumowana kotwica pozwoli zapomnieć o tym problemie. Jako, ze ponton jest lekki, nie wymaga korzystania z ciężkich, stalowych modeli, których celem jest zahaczenie się o dno. Wystarczający będzie ciężarek powlekany, który samoczynnie oczyszcza się z mułu, wodorostów oraz piasku. Małe gabaryty i gładka konstrukcja sprawiają, że natychmiastowo puszcza ona podłoże jeziora. Wybierając wagę kotwicy, należy zastosować się do zaleceń producenta. Tylko to zagwarantuje bowiem skuteczne unieruchomienie pontonu na wodzie.

Łodzie wędkarskie, pontony wędkarskie oraz ich pełne wyposażenie znajdziesz w  w sklepach Decathlon i w naszym sklepie internetowym.

Przeczytaj także

haczyk do łowienia ryb

Rozmiary haczyków wędkarskich - rodzaj a metoda łowienia

Jak wybrać haczyk do metody połowu ryb? Jakie są rozmiary haczyków? Zobacz nasz poradnik wędkarski z najlepszymi podpowiedziami dla wędkarza.

mężczyźni  łowiący ryby z łodzi wędkarskiej

Jak dobrać kotwicę do łodzi - jak wybrać odpowiedni rodzaj kotwicy

Jakie są rodzaje kotwic? Jaki typ kotwicy dobiera się do konkretnego dna? Jak dobrać kotwicę do łodzi? Jaka kotwica do łodzi będzie najlepsza ?

mężczyzna łowiący ryby nad wodą z psem

Łowienie ryb jesienią - jesienne porady - jakie ryby łowić jesienią

Gdzie wędkować jesienną porą? Jakie ryby łowić jesienią? O czym pamiętać przygotowując się na jesienny połów? W co się ubrać o tej porze roku?

mężczyzna w czapce i okularach przeciwsłonecznych łowiący wędką ryby

Łowienie ryb - jak zacząć, jakie są metody, na co łowić ?

Jak wygląda rekreacyjne łowienie ryb ⭐ Dowiedz się jak zacząć łowić ryby i jakie są metody połowu ✨ Sprawdź na co łowić ryby