Na co zwrócić uwagę przy kupnie przyczepy lub kampera?
To, na co będziemy patrzeć, zależy od tego, na jaki typ pojazdu chcemy się zdecydować. Najtańszym sposobem na rozpoczęcie swojej przygody z caravaningiem będzie kupienie używanej przyczepy kempingowej. Wiąże się to oczywiście z pewnym ryzykiem, gdyż nie będziemy mieć 100-procentowej pewności co do jej stanu technicznego.
Stan techniczny
Podstawowa kwestia to zwrócenie uwagi na obecność wilgoci oraz rdzy. Właśnie te dwie rzeczy potrafią sprawić, że przyczepa stanie się wręcz udręką i aby dalej z niej korzystać konieczne będzie wykonanie całkowitego remontu. Jak to sprawdzić? W samym wnętrzu przede wszystkim należy zwrócić uwagę na obecność zapachu stęchlizny. Jego obecność to łatwy sposób na stwierdzenie, że w przyczepie lub kamperze znajduje się masa wilgoci i doszło do formowania się grzybów, pleśni, bakterii i innych drobnoustrojów, których usunięcie będzie wymagało czegoś znacznie więcej niż dokładnego wyczyszczenia przed rozpoczęciem podróżowania. We wnętrzu dobrze też spojrzeć na praktycznie wszystkie elementy, a w szczególności an jej zakamarki. To właśnie w nich najczęściej można znaleźć ślady pleśni i innych niepożądanych gości.
Nie można też zapomnieć o tym, że zarówno przyczepy, jak i kampery bardzo często stoją na trawę, nawet przez dłuższy okres. W tym wypadku narażone na spore uszkodzenia jest podwozie, które potrafi wręcz przegnić. Przez to konieczne jest jego dokładne sprawdzenie, by mieć pewność, że chwilę po zakupie nie będzie konieczna warta ogromne pieniądze wizyta u mechanika.
W dobrym stanie musi być też poszycie, czyli karoseria przyczepy. Od niego zależy szczelność wnętrza, czyli zdolność do utrzymania przyjemnej temperatury w środku, a także zatrzymania wilgoci na zewnątrz. Kiepski stan poszycia można rozpoznać między innymi po mocno zabrudzonym dachu. Może on bowiem wskazywać na to, że przyczepa lub kamper nie była najlepiej zabezpieczana przed zimą, czyli okresem, w trakcie którego poszycie może bardzo szybko się zużyć.
Układ hamulcowy, kierowniczy
Jeszcze więcej roboty mamy niestety gdy chcemy zdecydować się na pełnoprawnego kampera. W tym wypadku trzeba bowiem sprawdzić, czy jest na dobrze przygotowany do tego, by ruszyć na drogi, czyli dokładnie określić stan układu hamulcowego, kierowniczego, czy zawieszenia. Do tego trzeba też sprawdzić to, jak pracuje silnik i zwracać uwagę również na takie kwestie jak przebieg.
Prawo jazdy
Nie można też zapomnieć o własnym samochodzie i posiadanych uprawnieniach. Przede wszystkim auto musi być wystarczająco mocne i wyposażone w hak, by móc ciągnąć przyczepę. Z reguły przyjmuje się, że auto powinno mieć przynajmniej 130 KM mocy maksymalnej. Do tego trzeba też zwrócić uwagę na kwestie prawne dotyczące uprawnień. W tej kwestii najlepiej jest wyliczyć z pomocą specjalnych kalkulatorów, jakie jest dopuszczalne DMC przyczepy w przypadku naszego auta, Dla przykładu w samochodach, których masa to 1700 kg, najcięższa legalna przyczepa waży 1300 kg. Musi być oczywiście wyposażona we własny układ hamulcowy.