Najpopularniejsze rodzaje bagażników rowerowych
Przy poszukiwaniach odpowiedniego bagażnika rowerowego można zauważyć, że zasadniczo dzielą się one na trzy podstawowe rodzaje. Najczęściej spotykane są te montowane z przodu oraz takie, które można zamontować z tyłu roweru lub na dachu. Dużo rzadziej spotykane są bagażniki instalowane na sztycy podsiodłowej, czyli bezpośrednio na rurce pod siodełkiem. Do charakterystycznych cech każdego z tych produktów należy:
Bagażnik przedni – jego maksymalna ładowność wynosi zazwyczaj od 5 do 15 kilogramów. Popularną wersją bagażników przednich są tzw. lowridery, które stanowią odpowiedni szkielet pod montaż toreb. Najczęściej są one przykręcane do „widelca”. Jednak nie każdy rower ma taką możliwość, dlatego w alternatywnym sposobem instalacji jest wykorzystanie specjalnych obręczy. Warto jednak dodać, że przy ich użyciu, maksymalny udźwig spada do około 5 kilogramów. Inną możliwością jest bagażnik mocowany do osi przedniego koła. Taki model służy głównie jako stabilne podparcie pod koszyk.
Bagażnik tylny – cieszy się największą popularnością wśród rowerzystów. Jego maksymalny udźwig, przy wystarczająco mocnej konstrukcji, wynosi nawet 40 kilogramów. Zdecydowana większość rowerów ma możliwość ich montażu. Najczęściej instalowane są w rowerach miejskich. Zwykle odbywa się to poprzez przykręcenie bagażnika w dwóch miejscach – do części ramy znajdującej się przy osi tylnego koła oraz w górnej części tylnego trójkąta ramy. Transportowanie w tylnym bagażniku jest bezpieczne oraz sprawdzone.
Bagażnik na sztycy podsiodłowej – najczęściej wykorzystywany jest przez rowerzystów, którzy nie posiadają odpowiednich otworów montażowych w swoich rowerach. Z uwagi na fakt, iż udźwig takiego bagażnika wynosi maksymalnie 5 kilogramów, decydują się na niego głównie osoby, które sporadycznie praktykują jazdę z ekwipunkiem.
Bagażnik dachowy – zapewnia łatwy i szybki montaż. Ryzyko porysowania lakieru jest tutaj znikome. Zaletami przewiezienia roweru na dachu są także m.in. znikomy opór powietrza podczas jazdy, stabilność i bezpieczeństwo oraz łatwy demontaż. Rowery umieszczone na dachu nie zawsze są jednak najlepszą formą transportowania. Wiele zależy od trasy, jaka nas czeka.