Wybór odpowiedniego kołowrotka spinningowego – rodzaj hamulca. Typy FD i RD
Kołowrotki spinningowe można podzielić na dwa główne typy: z przednim hamulcem (FD – Front Drag) oraz z tylnym hamulcem (RD – Rear Drag). Wędkarze najczęściej wybierają kołowrotki FD do spinningu. Oba typy mają swoje zalety i wady, a wybór między nimi zależy od preferencji wędkarza oraz od specyfiki łowienia.
Kołowrotki spinningowe z przednim hamulcem (FD – Front Drag)
Kołowrotki z przednim hamulcem charakteryzują się tym, że system hamowania znajduje się z przodu kołowrotka, bezpośrednio na szpuli. Tego typu kołowrotki mają kilka zalet:
- lepsza wytrzymałość – system hamowania jest zamknięty, co sprawia, że jest mniej podatny na wpływ wody i zanieczyszczeń. W efekcie, kołowrotki FD są trwalsze i mniej podatne na awarie;
- precyzja – przedni hamulec umożliwia dokładne i płynne regulowanie siły hamowania, co jest istotne podczas holowania ryb;
- większa moc – konstrukcja kołowrotków z przednim hamulcem sprawia, że mogą one przekazywać większą moc, co jest korzystne przy holowaniu dużych ryb.
Główną wadą kołowrotków z przednim hamulcem jest trudniejsza obsługa. Precyzyjna regulacja tempa pracy żyłki może być dość ciężka dla początkujących wędkarzy. Mimo tego większość miłośników łowienia ryb nie ma wątpliwości, jaki kołowrotek na spinning będzie lepszy. To jednak nie znaczy, że drugi rodzaj akcesoriów jest pozbawiony atutów.
Kołowrotki spinningowe z tylnym hamulcem (RD – Rear Drag)
Kołowrotki RD mają system hamowania umiejscowiony z tyłu kołowrotka. Do zalet tego typu kołowrotków należą:
- łatwość obsługi – regulacja hamulca jest prostsza, ponieważ wędkarz może łatwo sięgnąć do pokrętła z tyłu kołowrotka, nawet podczas holowania ryby;
- wygodniejsze dla początkujących – prostota i mniej wysiłku przy regulacji hamulca sprawiają, że kołowrotki RD są szczególnie polecane dla wędkarzy, który stawiają pierwsze kroki w swoim hobby.
Kołowrotki RD lepiej sprawdzają się przy łowieniu gruntowym i spławikowym niż w spinningu. Ich konstrukcja i charakterystyka przekłada się na konkretne wady w kontekście tej metody:
- mniejsza wytrzymałość – system hamowania jest bardziej narażony na wpływ wody i zanieczyszczeń, co może prowadzić do szybszego zużycia i awarii;
- mniejsza moc – konstrukcja kołowrotków RD sprawia, że mają one mniejszą moc w porównaniu z kołowrotkami FD, co może być istotne przy holowaniu większych ryb.