Hamulce
Rower typu gravel obowiązkowo musi być wyposażony w hamulce tarczowe. Jest to rodzaj hamulca, którego popularność stale rośnie, a dzieje się tak ze względu na ich większą skuteczność, a także możliwość zamontowania szerokich opon. Rozróżniamy dwa rodzaje hamulców tarczowych - hydrauliczne oraz mechaniczne. Większą sympatią wśród kolarzy cieszą się te pierwsze, jednak jest to opcja, którą możemy znaleźć tylko w nieco droższych modelach graveli. Hamulce tarczowe stosowane są często w rowerach górskich, zapewniając możliwość gwałtownego hamowania.
Geometria ramy
Rama w rowerach gravelowych może być stworzona z różnych materiałów. Wśród nich wymienić możemy m.in. ramy karbonowe, aluminiowe, czy stalowe. Każda z nich różni się pomiędzy sobą parametrami i ceną. Ramy stalowe są wytrzymałe i zapewniają dobrą amortyzację, ale są ciężkie. Modele karbonowe są najczęściej wykorzystywane w szosówkach. Są lekkie, jednak przekłada się to również na mniejszą wytrzymałość. Ramy aluminiowe stanowią pewnego rodzaju kompromis pomiędzy wytrzymałością a lekkością.
Geometria ramy w gravelach przypomina nieco rower przełajowy. Nie są jednak one identyczne. Rower typu gravel posiada nieco łagodniejszą geometrię oraz zapewnia możliwość montażu szerszych opon. W przypadku tego rodzaju roweru należy zwrócić uwagę na główkę ramy. Główka jest to po prostu miejsce, w którym przechodzi rura sterowa widelca. Im dłuższa ona jest, tym wyżej umiejscowiona jest kierownica, a to przekłada się na mniej pochyloną sylwetkę w trakcie jazdy. Przekłada się to na większy komfort podczas pokonywania długich tras.
Kierownica gravela
Cechą charakterystyczną rowerów gravel jest znana z szosy kierownica typu baranek. Gravel z taką kierownicą pozwala na rozwinięcie większej prędkości zarówno na asfalcie, jak i na szutrze, a także zapewnia większą kontrolę nad rowerem podczas jazdy w terenie. Szczególnie dużą popularnością cieszą się gravele z barankiem typu flare. Kierownica ta rozszerza się w dolnym chwycie, przez co zapewnia jeszcze większą stabilność podczas jazdy po asfalcie oraz trudniejszych nawierzchniach. Warto zdawać sobie sprawę, że istnieją również rowery gravel z prostą kierownicą, jednak są one rzadkością.
Opony gravelowe
Ogromną zaletą rowerów gravel jest możliwość założenia opon o różnej grubości, które dopasowane są do naszych potrzeb i preferencji. Grubość opon ma bezpośrednie przełożenie na charakterystykę roweru. Większość graveli posiada opony o grubości od 32 do 38 mm, jednak jeżeli wybieramy się w bardziej zaawansowany teren, to warto rozważyć zakup modeli od 38 do 45 mm. Jeżeli chodzi o wybór rodzaju bieżnika to mamy w tym przypadku całkiem spory wybór, który należy dopasować do swoich potrzeb. Od opon gładkich, po wersje bardziej terenowe.
Napęd
Napęd w rowerach gravelowych może posiadać różne liczby przełożeń. Większość dostępnych w sklepach modeli wyposażonych jest w korby z jedną lub dwiema tarczami. Wybór liczby przerzutek powinien być uzależniony od typów tras, jakie pokonujemy. Napęd z większą liczbą przełożeń lepiej sprawdzi się, kiedy częściej jeździmy po szosie. Podczas jazdy po szutrach i leśnych ścieżkach lepiej postawić na rower z napędem o lżejszych przełożeniach.
Widelec
W rowerach gravel wykorzystywany jest sztywny widelec wykonany z karbonu lub włókna węglowego oraz sztywną oś. Przekłada się to na zmniejszenie masy roweru, a także zwiększenie jego efektywności. Dobry rower posiada również sztywną sztycę i szerokie obręcze.
Osprzęt
Gravel to rower o wielu zastosowaniach. Bardzo łatwo można go zamienić w rower wyprawowy. Jeżeli planujemy długie wyprawy rowerowe, to warto kupić gravela, który posiada mocowania na dodatkowe akcesoria takie jak np. bagażnik, błotniki, sakwy czy bidon.