Rowerzysta jadący na rowerze z odpowiednim ciśnieniem w oponach

Jakie ciśnienie w rowerze jest zalecane? Poznaj prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych

Jakie ciśnienie w rowerze gwarantuje komfort jazdy? Sprawdź prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych różnych typów.

Dobór prawidłowego ciśnienia w oponach rowerowych wpływa na komfort jazdy i na wyniki treningowe, ale podjęcie decyzji o tym, czy trzeba koła napompować bardziej, czy może mniej, nie jest wcale proste. Ustalenie prawidłowego ciśnienia, a więc ilości powietrza w oponach, zależy od naprawdę wielu czynników.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Manometr i inne sposoby

Sama procedura pomiaru jest prosta. Dobrze mieć pompkę z manometrem. Przy „szerokich” wentylach, czyli Schrader, samochodowych, wystarczy podjechać na stację benzynową, żeby można było ciśnienie sprawdzić. Przy wentylach presta już się tego zrobić nie da.

Ciśnienie w oponach można wyrażać albo w atmosferach (bar), albo w paskalach na cal kwadratowy (psi). Inne skale praktycznie nie są używane. Podawanie wartości ciśnienia w barach jest wygodne, ale niezbyt dokładne, dlatego większość osób chcących precyzyjnie ustalić ciśnienie, musi używać psi.

Sprawdzanie ciśnienia przez naciśnięcie opony jest mało dokładnym sposobem na określenie poziomu powietrza. Co prawda osoby bardzo doświadczone, i znające swój sprzęt, mogą w ten sposób weryfikować, czy powietrze uciekło, czy nie, ale to i tak tylko wstępna diagnoza.

Nie ma żadnego sensu naciskanie na boki opony – one zawsze pracują lżej, są przeważnie cieńsze od czoła bieżnika i takie sprawdzenie ciśnienia niewiele daje. Nie powinno się na tej podstawie obniżać lub zwiększać ciśnienia.

Rowerzysta siedzący na rowerze MTB z odpowienim ciśnieniem w oponach

Właściwe ciśnienie w oponach rowerowych – jak je dobrać?

Po powyższym zestawieniu widać, że trzeba będzie sporo czasu poświęcić, żeby od tej podstawowej normy dotrzeć do własnego optimum. Nie ma czegoś takiego, jak uniwersalnie prawidłowe ciśnienie w oponach – trzeba je ustalić, biorąc pod uwagę wiele różnych czynników. Od czego zależy ilość powietrza w rowerze? Sprawdźmy!

Masa ciała rowerzysty

Im rowerzysta cięższy, tym więcej powietrza można wpuścić w koła. Zapobiegnie to dobijaniu dętki między oponą a obręczą przy najazdach na nierówności. W tym przypadku warto też zwrócić uwagę na pozycję – jeśli będzie ona wyprostowana, tylna dętka będzie wymagała większego ciśnienia od przedniej, przy pozycji pochylonej ciężar rozłoży się mniej więcej na oba koła.

Szerokość opon

Nawet w obrębie jednej grupy opon (MTB, miejskie, gravelowe, szosowe) trzeba brać pod uwagę różnice optymalnego ciśnienia w zależności od szerokości opon. W trekkingach zmiana z 40 na 35 i 32 to przejście od 3-4 do prawie 5 barów. Warto zawsze sprawdzić właściwe ciśnienie w oponach rowerowych w kontekście ich szerokości.

Rodzaj podłoża

Z jednej strony – niższe ciśnienie to większy komfort, ale nie działa to bez końca. Poniżej pewnego poziomu opona nie pracuje prawidłowo i zwiększa się ryzyko jej przebicia. Prawidłowe ciśnienie będzie więc mogło zostać dostosowane raczej przez napompowanie do maksymalnego w danym przypadku i następnie drobną korektę w dół, jeśli podłoże jest bardzo nierówne.

Styl jazdy

Do jazdy turystycznej można napompować koła dość mocno, natomiast przy zjeździe w teren, szczególnie jeśli nie ma się opanowanej techniki, warto odrobinę zmniejszyć ciśnienie, aby podnieść komfort jazdy. Warto mieć ze sobą pompkę. Wtedy możemy wykonać pompowanie kół nawet w trakcie przerwy w wycieczce.

Obecność dętki

O ile większość rowerzystów nadal korzysta z dętek, to warto wiedzieć, że system tubeless – bezdętkowy – pozwala obniżyć ciśnienie w oponach bardzo znacząco. To ważne szczególnie dla osób uprawiających trail lub enduro, gdzie faktycznie niższe ciśnienie przekłada się na komfort i bezpieczeństwo, natomiast w pozostałych przypadkach różnice będą znacznie mniejsze.

Kobieta i mężczyzna jadący na rowerach trekkingowych z odpowiednio napompowanymi kołami

Własne upodobania

Każdy rowerzysta ma swoje przyzwyczajenia i między innymi dlatego nie można ogólnych zaleceń traktować zbyt serio. Ograniczeniem jest dolne i górne ciśnienie przewidziane dla danej dętki i opony – w tym zakresie można się tak naprawdę dowolnie poruszać. Jeśli wyższe ciśnienie bardziej odpowiada naszemu stylowi jazdy, możemy je wybrać.

Rodzaj roweru a zalecane ciśnienie w oponach

Każdy rowerzysta wie, że od tego, jakim rowerem jeździ i po jakich powierzchniach się porusza, zależy preferowany poziom ciśnienia. Warto pamiętać, aby brać na te wartości poprawkę, sprawdzając zalecenia producentów opon. To samo dotyczy przedziałów oferowanych przez kalkulatory ciśnienia w oponach rowerowych.

Wyjściowe zakresy ciśnienia w oponach rowerowych

Warto zacząć od nakreślenia najbardziej ogólnych reguł, które będą rządziły doborem zalecanego ciśnienia w oponach rowerowych. Jeśli chcesz po prostu na szybko przygotować rower do jazdy, możesz posłużyć się takim zestawieniem:

w rowerach górskich (i gravelach na wąskiej oponie wykorzystywanych do jazdy po lesie) zwykle wyjściowe ciśnienie wynosi około 2 bar,

w rowerach miejskich (i gravelach od 35 mm w górę) można napompować koła do 2–2,5, czasem 3 bar (tym mniej, im szersza opona),

rowery szosowe mają szeroki przedział 4-8 bar.

Prócz wiedzy o tym, ile barów w oponie rowerowej to wartość właściwa, warto znać też inne jednostki. Mowa o PSI – 1 bar do około 14,50 PSI. Sprawdźmy, ile PSI w oponach rowerowych zapewni komfort jazdy:

rower szosowy do 25 mm – od 90 PSI w przedniej do 93 PSI w tylnej oponie,
rower MTB (górski) 29 mm – od 36 PSI w przedniej do 38 PSI w tylnej oponie,
rower miejski lub hybryda 35 mm – od 50 PSI w przedniej do 55 PSI w tylnej oponie,
rower gravelowy 35 mm – od 48 PSI w przedniej do 50 PSI w tylnej oponie.

Ciśnienie opon w rowerze górskim

Zalecane ciśnienie będzie zależało od tego, po jakim terenie planujemy jeździć. Wymagający teren, taki po którym zazwyczaj poruszamy się na rowerze górskim, wymaga szczególnie dobrze dobranego ciśnienia. Jeżeli będzie ono za niskie, jesteśmy narażeni na poważne uszkodzenie koła. Jeżeli jednak okaże się za wysokie, rower górski będzie odbijał się od każdego wybrzuszenia na drodze. Na to, jakie ciśnienie w rowerze MTB będzie odpowiednie, wpływa również masa ciała użytkownika.

Jakie ciśnienie w rowerze górskim będzie właściwe? Odpowiednie ciśnienie w rowerze górskim to takie, które mieści się w przedziale od 2,0 do 3,5 bara w rowerach, w których zastosowano dętkę. W modelach bezdętkowych jest to przedział od 1,5 do 2,5 bara. A jakie ciśnienie w rowerze crossowym, nieco lżejszym i delikatniejszym, będzie właściwe? Tutaj polecane są wartości od 2,5 do 5,5 bara.

Kobieta jadąca na rowerze szosowym z dobrym ciśnieniem w oponach

Ciśnienie w rowerze szosowym

Rower szosowy to taki, który służy do szybkiej jazdy po asfaltowych (czyli z założenia gładkich) powierzchniach. Właśnie dlatego w jego przypadku ciśnienie w kołach może być nieco wyższe niż w rowerach górskich. To, na jakie ostatecznie się zdecydujemy, zależne jest jednak przede wszystkim od tego, w jakim charakterze odbywa się nasza jazda. Na zawodach najczęściej możemy zwiększyć ciśnienie, co maksymalnie redukuje opór toczenia i zwiększa efektywność jazdy. Podczas jazdy rekreacyjnej można korzystać z odrobinę niższego ciśnienia, co poprawia przyczepność i trakcję na zakrętach.

Jest kilka sposobów, aby określić właściwe ciśnienie w oponach rowerowych; tabela to jeden z nich – znajdziesz tam podstawowe zakresy wartości. Optymalnie ciśnienie w rowerze szosowym wynosi od 5,0 do 9,0 bar. Profesjonalni zawodnicy, na przykład triathloniści, wykorzystują nawet 15 barów, jednak zdecydowanie nie zaleca się tego podczas codziennej jazdy rekreacyjnej. To, jak napompować rower szosowy, zależy od typu wentyla.

Ciśnienie w rowerze trekkingowym

Rower trekkingowy czy rower gravel to pojazdy, które wykorzystywane są do jazdy na bardzo różnych powierzchniach. Właśnie dlatego ciśnienie powietrza w kołach warto dostosować do terenów, po których docelowo zamierzamy się poruszać.

Co do zasady – jeżeli zamierzasz jeździć po drogach utwardzonych i relatywnie prostych, możesz z powodzeniem skorzystać nawet z najwyższego ciśnienia w przedziale. Bliżej minimalnej granicy dobrze kierować się, kiedy docelowym terenem są wyboiste i wymagające ścieżki w trudnych warunkach. Jakie ciśnienie w rowerze trekkingowym to strzał w dziesiątkę? Zalecany zakres ciśnienia wynosi od 2,5 do 5,5 bara, czyli jak widać jest on dosyć szeroki.

Ciśnienie w rowerze elektrycznym

Rowery elektryczne to relatywnie nowe urządzenia na naszym rynku, dlatego niełatwo znaleźć informacje o tym, jakie ciśnienie dokładnie powinno znajdować się w ich oponach. Co do zasady, tak jak w przypadku każdego innego roweru, warto dostosowywać je do tego, po jakim terenie będziemy docelowo się poruszać. Obecnie rower elektryczny coraz rzadziej jest środkiem transportu wyłącznie dla osób starszych i tych z niepełnosprawnościami. Systemy obsługujące te urządzenia coraz częściej dostosowywane są do coraz to nowych (i coraz trudniejszych) powierzchni.

Zakłada się, że rower elektryczny można pompować mniej więcej do granicy 4,0-4,5 barów w sytuacji, kiedy poruszamy się przede wszystkim po szosach i drogach miejskich. Jeżeli jednak wybieramy się na przejażdżki po bardziej wymagających ścieżkach, postawmy na nieco niższe ciśnienie, a więc na zakres od 2,0 do 2,5 bara.

Wielkość opony – czy ma znaczenie?

Niektórzy próbują dowiedzieć się, jakie ciśnienie w oponach rowerowych 26 cali będzie odpowiednie. Niestety nie ma na to pytanie łatwej odpowiedzi. Wiele zależy bowiem od tego:

– z jakiego materiału wykonana jest konkretna opona,
– jaką ma szerokość, o czym pisaliśmy wyżej,
– do jakiego roweru ogumienie jest przeznaczone.

Dlaczego nie da się określić, jakie ciśnienie w oponach rowerowych 28 cali albo innych będzie odpowiednie? Choćby dlatego, że takie opony w rowerach do jazdy szosowej albo górskiej będą miały zupełnie inne przypisane wartości z uwagi na sposób użytkowania. Zamiast patrzeć na ten parametr, dostosuj wartości do pozostałych wytycznych, opisanych wyżej.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Dobrym zwyczajem jest sprawdzenie ciśnienia przed każdą jazdą – tak dla pewności. Na pewno warto zrobić to co kilka jazd, a już absolutną koniecznością będzie napompowanie opon po zimowej przerwie. Warto też czasem sprawdzić ciśnienie w czasie jazdy, jeśli wydaje się, że rower pracuje zbyt miękko i zbyt mocno poddaje się na nierównościach.

Po lekturze naszego poradnika wiesz już, że nie da się określić, jakie ciśnienie w oponach rowerowych 29 cali będzie odpowiednie, bo to nie jest najważniejszy z parametrów technicznych. Zarówno zbyt wysokie ciśnienie, jak i za niskie wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych pozwoli nam przedłużyć żywotność gumy i sprawniej poruszać się po wybranej nawierzchni. Pamiętajmy, że dotyczy to też opon bezdętkowych!

Przeczytaj także:

Kobieta transportuje rower pociągiem w specjalnym pokrowcu

Rower w pociągu. Zasady przewozu rowerów w polskich pociągach

Czy jadąc PKP z rowerem, musimy kupować bilet kolejowy dla swojego sprzętu? Poznaj zasady przewozu rowerów w pociągach!

Kobieta i mężczyzna jadący na rowerach z męską ramą

Rower damski czy męski? Czym się różnią modele damskie i męskie?

Rower damski czy męski – który wybrać? Czym się różnią damskie i męskie modele jednośladów? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Rower górski z przerzutkami

Jak działa przerzutka w piaście?

Rower może być wyposażony w różne rodzaje przerzutek. Jedną z opcji jest przerzutka planetarna. Jak działa przerzutka w piaście? Odpowiadamy!

Rowerem po Śląsku - poznaj szlaki rowerowe w śląskim

Rowerem po Śląsku - poznaj szlaki rowerowe w śląskim

Województwo śląskie oferuje ciekawe trasy dla rowerzystów. Gdzie wybrać się na rower? Oto szlaki rowerowe w województwie śląskim.

mężczyzna skaczący na rowerze w kasku rowerowym

Czy kask na rower jest obowiązkowy?

Kaski na rower pomagają zminimalizować ryzyko odniesienia obrażeń. Jednak czy są one obowiązkowe? Dlaczego warto je zakładać? Dowiedz się!