Nożne
Jest to zdecydowanie najprostsza odmiana, którą można spotkać w zwyczajnych hulajnogach miejskich i tych przeznaczonych dla dzieci. Skorzystanie z tego typu hamulca jest niezwykle proste, gdyż wystarczy docisnąć metalowy element, który znajduje się nad tylnym kołem. Głównym problemem jest to, że ten rodzaj sprawdza się tylko w modelach z twardymi kółkami, które nie zostały wyposażone w opony.
Bębnowe
Jest to już zdecydowanie bardziej rozwinięta forma hamulca. Do skorzystania z niego służy manetka przymocowana do kierownicy. Jej naciśnięcie sprawia, że ciągniemy za linkę, która z kolei zaciska szczęki bębnowego hamulca. Szczęki generują z kolei tarcie z kołem, które zaczyna kręcić się z coraz mniejszą prędkością, pozwalając nam na wyhamowanie.
Tarczowe
Najbardziej rozwinięta forma to naturalnie hamulce tarczowe, które działają tak samo jak na przykład w samochodach osobowych. Cały układ hamulcowy składa się więc ze specjalnej tarczy połączonej z kołem, zacisku oraz klocków. Pociągnięcie za linkę poprzez naciśnięcie manetki sprawia, że zacisk dociska klocki hamulcowe do tarczy, tym samym pozwalając nam na hamowanie.
Nie można jeszcze zapomnieć o samym rodzaju aplikacji siły hamowania, czy też klocków. Jeśli chodzi o to pierwsze, to rozróżnia się hamulce mechaniczne, które składają się z manetki, linki oraz właściwego mechanizmu. Są one najprostsze, najtańsze, lecz mają pewne wady takie jak nierównomierna praca.
Kolejny typ to tak zwane hamulce hybrydowe. Taki sprzęt jest już nieco lepszy, gdyż zacisk dodatkowo został wyposażony w olej, który zapewnia nieco bardziej płynną pracę. Najlepsze są hamulce hydrauliczne. Ich konstrukcja jest bardzo podobna do tej spotykana w układach zamontowanych na przykład w samochodach osobowych. W tym wypadku nie znajdziemy już linki a przewód hamulcowy zawierający olej, dzięki czemu cały układ działa niesamowicie płynnie i zapewnia doskonałą siłę hamowania.