kobieta reperująca klocki hamulcowe w rowerze

Jakie klocki hamulcowe do roweru wybrać? Tarczowe czy szczękowe?

Dobranie klocków hamulcowych do roweru to jedna z najważniejszych rzeczy, o której powinien pamiętać każdy rowerzysta. Sprawdź jakie klocki hamulcowe

W kolarstwie hamulce tarczowe stają się coraz bardziej popularne. Zapewniają dużą siłę hamowania, znacznie wyższą od hamulców szczękowych i są szczególnie sprawne na zjazdach, przez co często są stosowane w rowerach górskich. Ten rodzaj hamulców nie mógłby jednak działać, gdyby nie dobre klocki. Jak więc wybrać najlepsze klocki do swojego roweru?

Rodzaje klocków hamulcowych — materiał, typ hamulca

Bardzo ważne jest poznanie rodzajów klocków hamulcowych. Te spotkamy bowiem nie tylko w hamulcach tarczowych. Obecne są również w innych typach i od tego, w jaki sposób nasz rower hamuje, zależy to, z jakiego typu klocków będziemy korzystać. 

Pierwszy to klocki przeznaczone do rowerów z tarczowymi hamulcami. W tym wypadku mamy do czynienia ze specjalnymi okładzinami. Oprócz tego wyróżnia się klocki do hamulców szczękowych. Mowa tu więc o hamulcach typu v-brake, czy też dual pivot. 

Klocki można podzielić na poszczególne rodzaje również ze względu na to, z jakiego materiału zostały wykonane. W tej kwestii wyróżnia się trzy grupy. Pierwsza to klocki żywiczne. Jak sama nazwa wskazuje, powstają one z naturalnej lub syntetycznej żywicy, a dodatkowo wzbogaca się je drobinkami metali. 

Kolejne są klocki metaliczne. W tym wypadku mowa o klockach wykonanych w całości z różnych metali. Istnieją także klocki półmetaliczne, które są czasami nazywane klockami mieszanymi. W tym wypadku korzysta się z mieszanki składników organicznych oraz metali. 

klocki hamulcowe w rowerze

Klocki hamulcowe do roweru — jak są skonstruowane?

Konstrukcja klocka naturalnie zależy od tego, do jakiego typu hamulca ma pasować. W wypadku tak zwanych tarczówek rolę klocków pełnią specjalne okładziny hamulcowe. Są one mocowane do zacisku i mają formę niewielkiej płytki z mocowaniem na górze. W momencie ich użycia okładziny zaczynają generować siłę tarcia z tarczą hamulcową, tym samym spowalniając rower. 

Nieco bardziej masywne są klocki do szczękowych modeli hamulców. Są znacznie bardzo szerokie i krótkie. Mocuje się je do szczęk i w momencie zastosowania tego rodzaju klocków rowerowych tarcie generowane jest poprzez kontakt z obręczą koła. Najczęściej takie rozwiązanie spotkamy w rowerach miejskich.

Na co mają wpływ klocki hamulcowe?

To, jakie klocki hamulcowe wybierzemy, ma ogromny wpływ na jazdę. Dotyczy to oczywiście samego hamowania, które jest jednak jedną z najważniejszych części przemieszczania się na rowerze. Dobre hamulce to gwarancja bezpieczeństwa i pozwalają na szybkie zatrzymanie roweru w razie awaryjnej sytuacji. 

rowerowe klocki hamulcowe tarczowe

Hamulce tarczowe

Wybór danego typu klocka ma naprawdę spore znaczenie. Mówiąc o klockach, warto też wspomnieć o tym, czym różnią się od siebie typy hamulców. Tarczowe są sporo cięższe, gdyż waga może się różnić nawet o 500 gramów na komplet, gdyż wymagają one cięższej piasty. Ponadto hamulce tarczowe zapewniają większą siłę hamowania. Są też dużo lepsze w trudnych warunkach atmosferycznych. Do tego są nieco droższe. 

Hamulce żywiczne

Wracając do samego rodzaju klocków, ma on naprawdę duży wpływ na hamowanie. Żywiczne oferują mniejszą moc. Mają jednak jedną sporą przewagę nad hamulcami metalicznymi. Od samego początku oferują ją na wysokim poziomie i nie wymagają rozgrzania do odpowiedniej temperatury. Dlatego bardzo dobrze sprawdzają się w sytuacjach, gdy wymagane jest gwałtowne hamowanie. 

Hamulce metaliczne

Metaliczne są znacznie lepsze pod względem modulacji. Umożliwiają one dobrą regulację siły hamowania w zależności od tego, jaka jest sytuacja na drodze. Dzięki temu, że muszą się nagrzać, świetnie sprawdzają się na przykład podczas górskich zjazdów. W takiej sytuacji liczy się w końcu to, by układ hamulcowy był w stanie zapewniać odpowiednią siłę hamowania przez dłuższy czas. 

Poszczególne rodzaje różnią się także w trudnych warunkach. W trakcie jazdy w błocie, czy deszczu klocki żywiczne będą zużywać się szybciej niż metaliczne i półmetaliczne. Nie są one bowiem przystosowane do pracy w wysokich temperaturach przez dłuższy czas. 

Przez specyfikę działania klocków hamulcowych można podzielić je na to, do jakich zastosowań sprawdzą się najlepiej. Rowerzyści MTB, czy też Ci specjalizujący się w downhillu oraz freeride z reguły postawią na te z metalu. Zaoferują one dobrą siłę hamowania i lepiej pasują do ich stylu jazdy. Z kolei żywiczne klocki, które wykonuje się z organicznych surowców to najlepszy wybór do spokojnej jazdy na dość płaskim terenie. 

Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Niezależnie od specyfikacji wybranych klocków prędzej czy później będą one mocno wyeksploatowane. Zużyte klocki hamulcowe zapewniają znacznie niższą siłę hamowania i mogą sprawić, że zatrzymanie jednośladu będzie znacznie trudniejsze, co naturalnie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Ponadto kiedy będziemy hamować, wykorzystując do tego klocki ze zużytą okładziną, metalowa część będzie trzeć o obręcz lub o tarczę. Tym sposobem taki element szybciej się zużyje i może okazać się, że nie tylko będziemy wymieniać klocki, ale też inne elementy układu hamulcowego. 

Kiedy jednak wymiana klocków jest konieczna? Można zaobserwować to na różne sposoby. Na przykład poprzez zmierzenie grubości okładziny oraz samego klocka. Niezależnie od producenta grubość poniżej 1 milimetra to znak, że konieczna jest błyskawiczna wymiana. Warto jednak zapoznać się w tej kwestii z zaleceniami. Różni producenci hamulców rowerowych mają swoje zalecenia w kwestii tego, jak szybko trzeba będzie postawić na nowe klocki. Sam ich montaż z reguły lepiej pozostawić profesjonalistom i oddać rower do serwisu. Robiąc tak, mamy stuprocentową pewność, że wszystko zostanie wykonane w sposób prawidłowy.

Jakie klocki hamulcowe wybrać do swojego roweru?

Wybierając odpowiednie hamulce rowerowe, trzeba kierować się po prostu swoimi potrzebami. Miłośnicy jazdy przełajowej, czy też górskiej powinni stawiać na modele metaliczne lub półmetaliczne, które są montowane do tarczowych hamulców. Nadają się one dobrze do długotrwałego wytracania prędkości. Pełna moc będzie potrzebna raczej w wypadku jazdy miejskiej.

Przeczytaj także

mężczyzna siedzący na rowerze w odzieży rowerowej

Sposoby na piszczące hamulce w rowerze - co robić?

Sprawdzone sposoby na piszczące hamulce w rowerze ⭐ Sprawdź, jak poradzić sobie z piszczącymi hamulcami tarczowymi ⭐ Odwiedź Decathlon

Regulacja hamulców w rowerze - jak to zrobić? PORADNIK

Regulacja hamulców w rowerze - jak to zrobić? PORADNIK

Regulacja hamulców w rowerze ⭐ Zobacz jak prawidłowo wyregulować hamulce ⭐ Sprawdź od czego zacząć i jak wykonać regulacje

mężczyźni jadący na rowerach przez las

Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?

Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze ⭐ Sprawdzony poradnik dotyczący odpowietrzania hamulców ⭐ Zobacz, co należy zrobić krok po kroku

kobieta trzymająca łańcuch rowerowy

Wymiana łańcucha w rowerze - jak i kiedy go wymienić?

Sprawdź kiedy i w jaki sposób dokonać wymiany łańcucha w rowerze ✔️ Przeczytaj poradnik naszego eksperta ✔️ Dowiedz się więcej