Rowerzysta zakręcający na rowerze z czarnymi obręczami koła

Jakie obręcze do roweru wybrać? Rodzaje obręczy rowerowych

Obręcze to ważny element kół rowerowych, Jakie obręcze do roweru wybrać? Przeczytaj nasz poradnik!

Dla niektórych kolarzy jazda na rowerze to coś więcej niż tylko rekreacyjna aktywność fizyczna. To walka o jak najlepsze wyniki oraz ciągłe przesuwanie granicy osiągów jednośladu. Aby było to możliwe, potrzebny jest przemyślany dobór różnych elementów. Jednym z nich są obręcze rowerowe. Co należy o nich wiedzieć, aby prawidłowo dopasować je do swojego roweru? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu.

Felga rowerowa – czym jest?

Felga rowerowa to jedna z najważniejszych części koła. Obręcz jest połączona z piastą za pomocą szprych, które są umieszczone w specjalnych otworach. Głównym zadaniem obręczy jest zachowanie regularnego kształtu koła w rowerze, co przekłada się na stabilne trzymanie opony, gwarantując bezpieczną i komfortową jazdę. Dobierając felgi do swojego jednośladu, należy zadbać o to, aby łączyły one w sobie lekkością z wysoką wytrzymałością.

Najważniejszym kryterium wyboru jest właściwe dopasowanie obręczy do opony. Za uniwersalny rozmiar uznaje się obręcze o szerokości 26 lub 28 cali. Będą one odpowiednie dla większości rowerów. Trzeba pamiętać, że zbyt szeroka obręcz będzie skutkowała „chowaniem się” do środka opony, a zbyt wąska może się jej nie trzymać. O tym, jak prawidłowo dopasować obręcz do opony napiszemy nieco później.

Nie bez znaczenia są także walory estetyczne, dlatego też felgi rowerowe dostępne są w sklepach w różnych kolorach. A z czego mogą być wykonane obręcze rowerowe? Najczęściej jest to aluminium oraz karbon. Oba materiały charakteryzują się lekkością, jednak pod kątem wytrzymałości przewyższa je włókno węglowe. Ważną częścią składową odporności na uszkodzenia jest liczba otworów na szprychy. Im ich więcej, tym bardziej stabilne koło.

Koło z obręczą rowerową na którym jedzie rowerzysta

Rodzaje obręczy rowerowych

Jednym z podstawowych podziałów obręczy rowerowych jest ten ze względu na konstrukcję. Pod tym kątem możemy wyróżnić następujące rodzaje felg rowerowych: typu V, typu U, kapslowane oraz przeznaczone dla kół bez dętek. Czym różnią się pomiędzy sobą te typy? Przyjrzyjmy się im nieco bardziej szczegółowo.

- Obręcz typu V. Są to najtrwalsze i najbardziej wytrzymałe rodzaje obręczy. Funkcjonują one również pod nazwą obręczy stożkowych. Ich konstrukcja jest bardzo odporna na różnego rodzaju wygięcia i odkształcenia. Warto jednak stawiać na modele z dodatkowymi komorami, ponieważ wzmacniają ten element. Opisywane rafki charakteryzują się opływowym kształtem, który pozwala na rozwinięcie dużych prędkości na rowerze. Pewien dylemat może stanowić materiał wykonania, ale trzeba wiedzieć, że modele aluminiowe są lżejsze od stalowych przy podobnej wytrzymałości.

- Obręcz typu U. Choć ustępuje ona nieco wytrzymałością poprzedniemu modelowi, to jednak nadal jest ceniona przez użytkowników jednośladów. Różnice między nimi są na tyle niewielkie, że nie powinny stanowić większej różnicy dla kolarzy, którym mniej zależy na optymalizacji osiągów. Tutaj także poleca się stawiać na modele wzmacniane oraz wykonane z aluminium.

- Obręcze kapslowane. Ten rodzaj felg odznacza się dodatkowym wzmocnieniem. Swoją nazwę zawdzięcza nabitym kapslom, które znajdują się na każdym otworze szprychy na obręczy. Głównym celem tego zabiegu jest wzmocnienie obręczy rowerowej, ale niewątpliwe dodaje to także wartości estetycznej.

- Obręcze do kół bez dętek. Coraz większą popularnością wśród rowerzystów cieszą się koła bezdętkowe. Wymagają one jednak posiadania specjalnie do tego przeznaczonej obręczy. Przystosowane do takich kół dętki cieszą się sporą popularnością ze względu na dobrą przyczepności i mniejszy opór toczenia w trakcie jazdy.

Mężczyzna zdejmujący obręcz koła do roweru

Szerokość obręczy koła do roweru – jak ją zmierzyć?

Aby właściwie dobrać obręcz do roweru, trzeba dokonać jej pomiarów. Technika nie jest w tym przypadku skomplikowana. Większym wyzwaniem jest za to dopasowanie pomiarów do obecnie panujących standardów. Pierwszym krokiem do zmierzenia obręczy jest zdjęcie opony. Samą felgę możemy zmienić w bardzo prosty sposób, przy wykorzystaniu powszechnie dostępnym akcesoriów – suwmiarki, zwykłej miarki lub centymetra krawieckiego. Parametrem, który musimy zmierzyć, jest szerokość pomiędzy ściankami obręczy mierzona od wewnątrz. Mierzenie jej od zewnątrz nie będzie miarodajne, liczy się tylko szerokość wewnętrzna.

Zanim jednak zaczniemy przygotowania do wykonania pomiarów, należy się upewnić, że obręcz nie posiada na sobie rozmiarówki. W takiej sytuacji szkoda czasu na mierzenie. Jeśli jednak takich informacji brakuje, a my mamy potrzebę wymienić obręcz lub po prostu kupić nową, zmierzenie szerokości będzie konieczne. Warto również wiedzieć, że choć obręcz w rzucie bocznym jest kołem, to jednak w przekroju jest stożkiem. Jego rozmiar ma duże znaczenie w przypadku wymiany szprych.

Szerokość obręczy koła rowerowego a kwestia opony

Po dokonaniu pomiarów przychodzi czas na dopasowanie opony do rozmiaru obręczy. To już nieco trudniejsze zadanie. Z pomocą przychodzi nam tutaj jednak wprowadzony w 1969 roku system ETRTO. Oprócz niego istnieją jeszcze systemy francuski i anglosaski, które sprawiają, że odczytywanie konkretnych danych może być utrudnione. Trzeba wiedzieć, że w większości nowoczesnych ram są wytłoczone na obręczy lub podane na specjalnej naklejce. Aby odczytać rozmiar opony, warto skorzystać z systemu ERTO lub internetowych kalkulatorów.

Dlaczego warto zwrócić się akurat w stronę ERTO? Ponieważ system ten znacznie uprościł dobór opony do obręczy. Oznaczenia są dosyć banalne. Przykładowo – wartość 40-622 oznacza, że obręcz ma 40 mm szerokości i 622 mm średnicy. Trzeba jednak wziąć poprawkę na to, że rozmiary kół podawane są w celach, a średnica obręczy nie jest równoznaczna ze średnicą całego koła.

Opona powinna być idealnie dopasowana do obręczy. Nie warto próbować zakładać zbyt wąskich lub zbyt szerokich modeli. Felga jest tworzona na określony zakres ogumienia. Pozwala on nam na pewną swobodę doboru, ale nie można przekraczać jego wartości. W takiej sytuacji opona nie będzie funkcjonowała w prawidłowy sposób, co może skutkować defektem lub obniżeniem satysfakcji z jazdy. Obecnie w ofercie sklepów jest tak szeroki wybór opon, że odpowiednie dopasowanie nie powinno stanowić problemu.

Kobieta jadąca na rowerze w stroju sportowym

Jak dobrać obręcz do konkretnego typu roweru?

Nie będzie żadną niespodzianką, kiedy napiszemy, że konkretny rodzaj jednośladu będzie wymagał indywidualnego doboru szerokości obręczy. Uogólniając, można powiedzieć, że im szersza obręcz, tym większy balon ułoży się z opony. Współcześni producenci oferują rozmiary felg od 17 do 25 mm. Jak już jednak wspomnieliśmy – trzeba pamiętać, że szerokość obręczy nie przekłada się 1:1 na rozmiar opony. Aby go dobrać, konieczne będzie wykorzystanie specjalnego przelicznika.

W praktyce wygląda to w ten sposób, że szerokość felgi 17-18 mm to opona 24-26 mm. 18-20 mm szerokości obręczy to 28-32 mm opony. I tutaj przechodzimy już do konkretnych rodzajów jednośladów. Rowery szosowe charakteryzują się wąskim ogumieniem, dlatego też obręczy dla nich należy szukać w dolnych granicach. Rowery górskie, MTB, trekkingowe czy crossowe to modele, które posiadają nieco szerszą oponę, co przełoży się także na szersze obręcze.

Podsumowanie

Dobór obręczy do roweru jest dosyć wymagającym zadaniem, które jednak muszą podjąć osoby, które samodzielnie kompletują części do swojego roweru. Trudność polega nie tylko na dopasowaniu szerokości obręczy do konkretnego typu jednośladu, ale także przełożeniu jej szerokości na rozmiar opon. Zanim jednak podejmiemy się tego wyzwania, warto przyswoić nieco informacji na ten temat. Jeśli szukasz bogatego wyboru obręczy, sprawdź naszą ofertę dostępną na Decathlon. Znajdziesz tam różnego rodzaju felgi do rowerów, a także inne akcesoria, które uczynią Twoją jazdę przyjemniejszą!

Przeczytaj także:

Rowerzyści jadący na rowerach szosowych

Jakie opony do szosy? Wybór opon do roweru szosowego

Zastanawiasz się, jakie opony do szosy wybrać? Oto poradnik jak wybrać ogumienie do roweru szosowego!

Mężczyzna czyszczący przednie koło i szprychy rowerowe

Jakie są rodzaje szprych rowerowych?

Szprychy to jeden z najważniejszych elementów koła rowerowego. Ta niepozorna część również posiada różne rodzaje. Oto kilka słów na ich temat.

chłopiec i mężczyzna jadący na rowerach górskich w kaskach i okularach przeciwsłonecznych

Wymiana dętki w rowerze - jak to zrobić krok po kroku

Wymiana dętki rowerowej krok po kroku ⭐ Dowiedz się więcej na temat tego, jak wymienić dętkę w rowerze ⭐ Zobacz nasz poradnik

koło rowerowe

Centrowanie koła w rowerze - na czym polega? Jak to zrobić?

Sprawdź, na czym polega centrowanie koła w rowerze ⭐ Dowiedz się, w jaki sposób możesz zrobić to samodzielnie ⭐ Przeczytaj nasz artykuł