Opona szosowa – drutowa czy zwijana?
Kolejnym dylematem, przed którym stają osoby wybierające oponę do swojej szosówki jest budowa rantu. Pytanie brzmi: drutowa czy zwijana? Czym różnią się te dwa rodzaje opon? W przypadku opon drutowych – jak sama nazwa wskazuje – przez rant opony przechodzi metalowy drut, którego zadaniem jest ją usztywniać. Opona zwijana jest alternatywnym typem, który nie posiada wspomnianego drutu. No dobrze, ale co to oznacza w praktyce? Przyjrzyjmy się więc zaletom i wadom obydwu rozwiązań.
Opony drutowane to rodzaj, który nie cieszy się dobrą opinią użytkowników. Jest to przestarzałe rozwiązanie, które nie jest stosowane w jakościowych modelach rowerów szosowych. Dlaczego? Głównym tego powodem jest duża waga spowodowana obecnością drutów. Oprócz tego są one niewygodne do przewożenia, zajmują dużo miejsca podczas przechowywania, a sam drut posiada skłonności do odkształcania się, co przekłada się na złe ułożenie na obręczy. Opony wykorzystujące druty są także dosyć słabej jakości. Czy ta opcja ma jakieś zalety? Jedyną wydaje się niska cena.
Opony zwijane to istne przeciwieństwo wersji drutowych. Z powodu nieobecności drutów są one lżejsze, co przekłada się na możliwość rozwinięcia większej prędkości. Oprócz tego – jak sama nazwa wskazuje – można je zwinąć i schować do plecaka podczas jazdy, aby zastosować jako opcję zapasową. Tego typu ogumienie jest zazwyczaj produkowane z wyższej jakości materiałów. Trzeba jednak wiedzieć, że ten rodzaj opon jest zazwyczaj około 50% droższy od drucianych odpowiedników.
Które więc wybrać? Choć na podstawie powyższych informacji odpowiedź wydaje się oczywista, to jednak warto się chwilę nad nią zastanowić. Duża liczba wad opon drutowych nie oznacza, że należy je z góry odrzucić. Będą one wystarczającym rozwiązaniem dla osób, którym nie zależy na najwyższej jakości sprzęcie, a jazdę na szosówce traktują w sposób rekreacyjny. Jeżeli jednak zależy Ci na zapewnieniu sobie najwyższych osiągów, to zdecydowanie jedynym słusznym wyborem dla Ciebie będą opony zwijane.