Rowerzyści jadący na rowerach szosowych

Jakie opony do szosy? Wybór opon do roweru szosowego

Zastanawiasz się, jakie opony do szosy wybrać? Oto poradnik jak wybrać ogumienie do roweru szosowego!

Utarło się przekonanie, że rower szosowy jest przeznaczony tylko dla zawodowców, którzy biorą udział w profesjonalnych wyścigach. Nie jest to prawda. Z tego rodzaju jednośladu, który jest wykorzystywany głównie do jazdy po asfalcie, korzysta bardzo wielu amatorów. Aby szosówka sprawowała się bez zarzutu, konieczny jest wybór dobrze dopasowanych opon. Czym kierować się przy ich wyborze? Jakie kryteria mają znaczenie? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!

Rodzaje opon szosowych i ich wpływ na komfort jazdy

Zanim przejdziemy do bardziej konkretnego omawiania aspektów, na których trzeba się skupić, wybierając opony szosowe, warto zacząć od samych podstaw. Rozróżniamy trzy podstawowe rodzaje opon do szosówek: dętkowe typu clincher, dętkowe typu szytka oraz bezdętkowe. Czym się różnią i jakie mają zalety i wady? Sprawdźmy!

Opony dętkowe typu clincher

To zdecydowanie najczęściej wykorzystywany przez rowerzystów rodzaj opon, choć zaczynają konkurować z nim wersje bezdętkowe. Zasada działania jest niezwykle prosta. Opiera się ona na dętce, która jest umieszczona pomiędzy oponą a obręczą. Kiedy zostanie napompowana, dętka przyciska oponę do obręczy, tym samym zabezpieczając stopkę.

To rozwiązanie posiada kilka zalet. Przede wszystkim jest cenione za łatwy montaż i naprawę. Nie wymaga on specjalistycznej wiedzy i umiejętności – powinien poradzić sobie z nim nawet rowerowy laik. Za popularnością opon typu clincher stoi również atrakcyjna cena. To bardzo tania opcja, dlatego też w przypadku przebicia opony można łatwo zakupić zamiennik i nie stracić na to dużej ilości pieniędzy. Wadą tego rozwiązania jest jednak brak możliwości jazdy z niskim ciśnieniem w oponie, ponieważ grozi to szybkim złapaniem gumy, a także zagraża naszemu bezpieczeństwu na rowerze.

Rowerzysta jadący na rowerze z pedałami spd i oponami szosowymi

Opony dętkowe typu szytka

Ten rodzaj opony jest rzadziej spotykany w świecie kolarstwa szosowego, jednak są profesjonaliści, którzy go używają. Zdecydowanie większą popularnością cieszą się jednak opisywane wyżej modele clincher oraz wersje bezdętkowe. Na czym opiera się to rozwiązanie? W przypadku szytek wykorzystuje się dętkę, ale jest ona zszyta i znajduje się wewnątrz opony. Jest także połączona z obręczą za pomocą kleju lub specjalnych taśm. Trzeba jednak wiedzieć, że aby zastosować tę oponę, wymagany będzie konkretny typ obręczy.

Jakimi zaletami może poszczycić się tego typu rozwiązanie? Kolarze używający szytek chwalą je sobie ze względu na lekkość oraz zmniejszone opory toczenia. Przekłada się to na duży komfort jazdy. W przeciwieństwie do ogumienia typu clincher opony te pozwalają na jazdę z niskim ciśnieniem w oponach. Każdy medal ma dwie strony, więc warto wspomnieć również o wadach. Z całą pewnością można do nich zaliczyć trudność naprawy. Potencjalne przebicie nie jest łatwe do naprawienia. Oprócz tego sam proces montażu takiego modelu wymaga doświadczenia, więc nie poradzi sobie z nim osoba nieposiadająca specjalistycznej wiedzy.

Opony bezdętkowe

Modele bezdętkowe to stosunkowo nowe rozwiązanie na rynku, które cały czas zyskuje popularność zarówno wśród zawodowców, jak i amatorów. Swoją konstrukcją system ten przypomina trochę tradycyjne opony, z tą różnicą, że pozbawiony jest on dętki. Aby rozwiązanie to mogło działać bez przepuszczania powietrza, konieczna jest opona bezdętkowa, wentyl, obręcz oraz płyn uszczelniający, który zabezpieczy konstrukcję przed przeciekaniem i przebiciem.

Co dobrego można powiedzieć o ogumieniu bezdętkowym? Przede wszystkim to, że w sposób naturalny posiada ono zmniejszone ciśnienie, co przekłada się na lepszą trakcję, skuteczniejsze prowadzenie roweru i zwiększony komfort jazdy. Nie istnieje także problem tarcia dętki o oponę, co zmniejsza opory toczenia. Warto także zauważyć, że to rozwiązanie pozwala na bezproblemowe łatanie drobnych przebić za pomocą specjalnego płynu uszczelniającego.

Mowa była jednak o drobnych przebiciach. Co z tymi większymi? Tutaj zaczyna się problem, ponieważ system bezdętkowy jest bardzo wrażliwy na duże przebicia i pęknięcia. Na domiar złego ich naprawa jest dosyć czasochłonna i skomplikowana. Oprócz tego sam montaż również wymaga pewnego doświadczenia.

Jakie opony do szosy wybrać? Szerokość

Jednym z najważniejszych kryteriów, które trzeba rozważyć przy wyborze opony szosowej, jest jej szerokość. Kiedyś podejście do szerokości opon w szosówkach było proste – im węższa, tym lepsza. Wraz z postępującym rozwojem technologicznym sprawa się jednak nieco skomplikowała i w tym momencie wspomniane spojrzenie nie jest już takie popularne. Ogumienie o szerokości 23 mm spotkać można już tylko wśród profesjonalistów biorących udział w jeździe indywidualnej na czas, kiedy ma to swoje uzasadnienie. Jakie są więc aktualne trendy?

Wśród zawodowych kolarzy biorących udział w największych wyścigach kolarskich na świecie dominuje szerokość 25 mm. Postęp technologiczny sprawił, że zawodnik może sobie pozwolić na większy komfort jazdy, jednocześnie nie tracąc przy tym na osiągach. Tendencja zmiany szosowego ogumienia na szersze jednak cały czas postępuje. Producenci opon z każdym rokiem idą coraz bardziej do przodu, udoskonalając proponowane przez siebie modele. Skutkuje to tym, że w rowerach sportowych możemy się już spotkać z szerokością opon sięgającą nawet od 28 do 32 mm.

Czy takie coś jest opłacalne? Jakie zalety ma stosowanie szerszych opon w rowerach szosowych? Trzeba wiedzieć, że szersza opona pozwala na zastosowanie niższego ciśnienia w dętce, minimalizując ryzyko jej dobijania. Ten mały szczegół potrafi bardzo wyraźnie poprawić komfort jazdy poprzez lepsze radzenie sobie roweru z pokonywaniem niewielkich nierówności na drodze.

Wśród kolarzy nadal panuje przekonanie, że wyższe ciśnienie w oponie jest bardziej opłacalne ze względu na możliwość rozwinięcia większej prędkości. Jest to jednak prawda tylko w 50%. Rzeczywiście, im twardsza opona, tym większą prędkość można rozwinąć. Odbija się to jednak na turbulencjach, na które jest narażony rower podczas najeżdżania na nierówności. Te przekładają się na wytracanie prędkości, co finalnie zabiera nieco korzyści z używania twardego ogumienia. Decydując się na niższe ciśnienie, zwiększamy komfort jazdy, jednocześnie zachowując osiągi.

Opony do roweru szosowego

Opona szosowa – drutowa czy zwijana?

Kolejnym dylematem, przed którym stają osoby wybierające oponę do swojej szosówki jest budowa rantu. Pytanie brzmi: drutowa czy zwijana? Czym różnią się te dwa rodzaje opon? W przypadku opon drutowych – jak sama nazwa wskazuje – przez rant opony przechodzi metalowy drut, którego zadaniem jest ją usztywniać. Opona zwijana jest alternatywnym typem, który nie posiada wspomnianego drutu. No dobrze, ale co to oznacza w praktyce? Przyjrzyjmy się więc zaletom i wadom obydwu rozwiązań.

Opony drutowane to rodzaj, który nie cieszy się dobrą opinią użytkowników. Jest to przestarzałe rozwiązanie, które nie jest stosowane w jakościowych modelach rowerów szosowych. Dlaczego? Głównym tego powodem jest duża waga spowodowana obecnością drutów. Oprócz tego są one niewygodne do przewożenia, zajmują dużo miejsca podczas przechowywania, a sam drut posiada skłonności do odkształcania się, co przekłada się na złe ułożenie na obręczy. Opony wykorzystujące druty są także dosyć słabej jakości. Czy ta opcja ma jakieś zalety? Jedyną wydaje się niska cena.

Opony zwijane to istne przeciwieństwo wersji drutowych. Z powodu nieobecności drutów są one lżejsze, co przekłada się na możliwość rozwinięcia większej prędkości. Oprócz tego – jak sama nazwa wskazuje – można je zwinąć i schować do plecaka podczas jazdy, aby zastosować jako opcję zapasową. Tego typu ogumienie jest zazwyczaj produkowane z wyższej jakości materiałów. Trzeba jednak wiedzieć, że ten rodzaj opon jest zazwyczaj około 50% droższy od drucianych odpowiedników.

Które więc wybrać? Choć na podstawie powyższych informacji odpowiedź wydaje się oczywista, to jednak warto się chwilę nad nią zastanowić. Duża liczba wad opon drutowych nie oznacza, że należy je z góry odrzucić. Będą one wystarczającym rozwiązaniem dla osób, którym nie zależy na najwyższej jakości sprzęcie, a jazdę na szosówce traktują w sposób rekreacyjny. Jeżeli jednak zależy Ci na zapewnieniu sobie najwyższych osiągów, to zdecydowanie jedynym słusznym wyborem dla Ciebie będą opony zwijane.

Jaka mieszanka gumowa do opony w rowerze szosowym, aby zapewnić sobie przyczepność i niskie opory toczenia?

Duże znaczenie w przypadku wyboru ogumienia szosowego ma również mieszanka, z której została stworzona guma w oponie. Odpowiedź na pytanie, jaką wybrać, zależna jest w dużym stopniu od pory roku i warunków pogodowych, w których mamy zamiar jeździć. Wiosną oraz latem z powodzeniem można korzystać z uniwersalnych mieszanek. Producenci mają jednak specjalną ofertę na okres jesienno-zimowy.

Czym to jest uzasadnione? Trzeba być świadomym, że wilgotna aura oraz niska temperatura mają zły wpływ na właściwości przyczepne klasycznych opon. W takiej sytuacji guma ma tendencje do twardnienia, utraty elastyczności oraz swoich właściwości tłumiących. Właśnie dlatego w sklepach rowerowych można znaleźć specjalne mieszanki przeznaczone stricte na okres zimowy. Znajdziesz je również w ofercie sieci sklepów Decathlon.

Kobieta naprawiająca oponę szosową

Jakie opony do roweru szosowego? Gęstość oplotu

Bardzo ciekawym parametrem dotyczącym właściwości opon szosowych jest tzw. TPI (Thread Per Inch). Oznacza on liczbę nici oplotu na cal kwadratowy opony. Im wyższy wspomniany parametr, tym większa odporność opony na uszkodzenia oraz wysokie ciśnienie. Warto jednak wiedzieć, że gęsty splot zapewnia także niższe opory toczenia, a także sprawia, że opona jest bardziej elastyczna. Przekłada się to na lepszą przyczepność i komfort jazdy. W przypadku modeli szosowych bardzo duże znaczenie ma wysoka wartość tego parametru, a więc warto zwrócić na nią uwagę.

Jakie opony szosowe wybrać – czy warto postawić na Tubeless Ready?

Im dalej w las, tym więcej zaawansowanych kwestii. Jedną z nich jest m.in. dylemat wykorzystania ogumienia typu Tubeless Ready. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? To nic innego jak możliwość przerobienia opony na system bezdętkowy. W takiej sytuacji opona zamiast pompowania jest zalewana specjalnym mleczkiem uszczelniającym. Jeśli zależy nam skorzystaniu z takiej możliwości, to należy wybrać oponę, która będzie do tego rozwiązania dostosowana.

Trzeba jednak pamiętać, że wykorzystanie Tubeless Ready to kwestia indywidualnych preferencji i potrzeb. Nie każdy jest zwolennikiem tego rozwiązania, dla niektórych kolarzy jest ono po prostu zbędne. W takiej sytuacji nie trzeba specjalnie się zastanawiać, czy dostosowywać koła do tej opcji. Jest jednak jeszcze grupa osób niezdecydowanych. Co powinni zrobić? Dla nich dobrym wyborem będzie postawienie na model TLR, ponieważ pozwala on na jazdę zarówno z dętką, jak i bez niej. Wybór należy do każdego z nas.

W jaki sposób zapewnić oponie odporność na przebicia?

Parametrem, który każdy użytkownik roweru szosowego chciałby posiadać na jak najwyższym poziomie, jest oczywiście odporność opony na przebicia. Jak już wspomnieliśmy wyżej – duże znaczenie w tej sprawie ma wartość współczynnika TPI, który informuje nas o liczbie nici oplotu na cal kwadratowy opony. Niektórzy producenci wzmacniają strukturę poprzez stosowanie kilku warstw oplotu, co przekłada się na niższe opory toczenia. To jednak nie wszystko. W przypadku opony za zapobieganie defektom odpowiadają głównie wkładki antyprzebiciowe, które wzmacniają strukturę ogumienia.

Zastosowanie wkładek w dużym stopniu zależy od tego, do czego będzie używany rower szosowy. W przypadku wersji wyścigowych raczej się ich nie używa, ponieważ swoje ważą, a chodzi przecież o to, żeby zminimalizować wagę jednośladu. Częściej można je spotkać w modelach rekreacyjno-treningowych. Te drugie dosyć skutecznie chronią oponę przed przebiciem, ale kosztem większej wagi roweru, podczas gdy pierwsze są bardziej podatne na defekty, ale lżejsze. Producenci jednak stale pracują, aby zapewnić jak najwyższą odporność na przebicie przy jak najniższej masie.

Rowerzyści jadący pod górę na rowerach z oponami szosowymi

Jakość opon a cena – czego można się spodziewać?

Opony szosowe, które można spotkać w sklepach, różnią się znacznie pod kątem cen. Oczywiście znajduje to odzwierciedlenie w jakości różnych produktów. Wśród propozycji z najniższej półki cenowej można znaleźć opony drutowane, w których stosuje się tradycyjne, znane od lat rozwiązania. Są one w stanie zapewnić podstawowe właściwości opony, które wystarczą do bezproblemowego funkcjonowania. Nie należy jednak oczekiwać od nich lekkości, niskich oporów toczenia czy dużej odporności na uszkodzenia.

Co możemy znaleźć na średniej półce cenowej? Są to głównie opisywane wyżej modele zwijane o dosyć dużej twardości, które są wykonane z mieszanek gwarantujących wysoki komfort jazdy. Warto wiedzieć, że korzystają z nich również profesjonaliści, jednak głównie do treningu. Podczas wyścigów wykorzystywane są już produkty o najwyższej możliwej jakości. To najwyższa półka cenowa. Możemy na niej znaleźć modele, które maksymalizują wszystkie parametry, zapewniając m.in. niską masę, świetną przyczepność oraz niskie opory toczenia. Niestety, trzeba pamiętać, że tak wysokie parametry często odbijają się na trwałości.

Opona rowerowa – czym kierować się przy jej wyborze?

Powyżej przeanalizowaliśmy kilka czynników, które mogą stanowić dylemat dla kolarza podczas wyboru opony szosowej. Czas podsumować sobie te wszystkie informacje i konkretnie wskazać, na czym powinien opierać się wybór. W pierwszej kolejności należy sobie zadać pytanie – co mają nam zapewnić opony? Jeżeli zależy nam głównie na osiągach, to najlepszym rozwiązaniem będzie wybór opon zwijanych z górnej półki, które mają zoptymalizowane wszystkie parametry. Jeśli jednak wykorzystujemy szosówkę do zwykłej, rekreacyjnej jazdy, zdecydowanie wystarczy ogumienie z niskiego lub średniego przedziału cenowego.

Jednym z najważniejszych opisywanych parametrów jest grubość opony. Jej wybór powinien być dopasowany do terenu, w którym będziemy się poruszać. Jeżeli swoim jednośladem mamy zwyczaj jeździć po równych szosach, można spokojnie postawić na węższe opony (np. 25 mm). Jeżeli jednak czasem mamy tendencję do skręcenia w boczną polną drogę, lepiej sprawdzą się opony szersze (np. 28 mm). Trzeba jednak pamiętać, żeby spojrzeć, jakiej szerokości oponę może maksymalnie pomieścić nasz rower.

Kolejnym kluczowym parametrem jest przeznaczenie opony. Jak już pisaliśmy – w zależności od pory roku oraz spodziewanych warunków atmosferycznych, producenci oferują różne mieszanki. Ogumienie przeznaczone na okres jesienno-zimowy nie sprawdzi się w lecie i na odwrót. Dlatego też nie należy lekceważyć tego parametru i dobrze dopasować oponę do warunków. Bogaty wybór różnych rodzajów opon do szosówek znajdziesz w naszej ofercie na Decathlon. Sprawdź, co mamy do zaoferowania i wybierz model, który spełni Twoje wszystkie oczekiwania!

Przeczytaj także:

mężczyźni jadący na rowerach szosowych w kaskach i okularach rowerowych

Jaki rower szosowy wybrać i na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Tak zwana szosówka to bardzo popularny sprzęt treningowy. Jaki rower szosowy wybrać na początek? Na jakie parametry zwrócić uwagę przy zakupie?

mężczyźni w odzieży i kaskach rowerowych jadący na rowerach szosowych

Jaki rower do triathlonu na początek wybrać?

Chcesz spróbować swoich sił w wyścigu i szukasz dobrego roweru triathlonowego? Nie wiesz jaki rower do triathlonu , czasowy czy szosowy jest lepszy?

mężczyzna na rowerze w mieście z kaskiem

Najlepszy pomysł na prezent dla rowerzysty

Zastanawiasz się na podarowaniem prezentu dla rowerzysty? Sprawdź pomysły na prezent dla kolarza, z którego ucieszy się każdy rowerowy entuzjasta!

mężczyzna w rękawiczce trzymający łańcuch w rowerze

Jakie klucze do roweru warto kupić? – zadbaj o podstawowe narzędzia

Każdy posiadacz roweru powinien być wyposażony w podstawowy zestaw kluczy do roweru. Jakie narzędzia do naprawy jednośladu warto mieć w domu?