Budowa rolek – kółka, szyna, łożysko
Wszystkie rolki mają dość podobną budowę i największe różnice zazwyczaj dotyczą tego, jak skonstruowano poszczególne elementy. Modyfikując je, można stworzyć bowiem rolki przeznaczone do wielu zastosowań, nie tylko do rekreacyjnej jazdy.
Podstawowym elementem każdej rolki, który dziś jest naprawdę rozbudowany, jest sam but. W trakcie jazdy stopa spoczywa w tak zwanym linerze, czyli bucie wewnętrznym. Posiada on w sobie wkładkę amortyzującą, która ma na celu wytłumić drgania wynikające na przykład z jazdy po nierównym terenie. Liner znajduje się w najczęściej wykonanej z tworzyw sztucznych cholewce, dzięki której całość jest stabilna i dba o bezpieczeństwo szczególnie stawu skokowego.
But zakładamy, wykorzystując do tego najczęściej klamry. Są one dość dobrze dopasowane do rolek i zapewniają szybkość w zakresie otwierania i ściągania rolki, co nie wymaga rozwiązywania sznurówek.
Na spodzie buta mocowana jest specjalna szyna, która odpowiada za utrzymanie kółek we właściwej pozycji. Taka szyna najczęściej wykonana jest z metalu, lecz znajdziemy też kompozytowe modele.