Które wybrać – twarde czy miękkie koła w rolkach?
Miękkie koła dobrze łapią kontakt z podłożem oraz lepiej pochłaniają drgania. Szybciej się za to ścierają. Miękkie koła, po zrobieniu na nich kilkunastu kilometrów, będą o wiele bardziej starte niż koła o tej samej średnicy, ale o większej twardości.
Twarde koła są za to szybsze. Podczas jazdy uretan, z którego są wykonane, nie osiada tak bardzo – koła pochłaniają mniej energii… oraz drgań. Jazda na kołach z twardszej mieszanki nie będzie tak komfortowa jak w przypadku zastosowania kół o mniejszej twardości.
To, jak szybko ścierają się kółka, nie zależy tylko od ich twardości. W większej mierze zależy to od jakości mieszanki. Informacji o tym, z jakiej jakości uretanu są wykonane, nie znajdziesz ani na kółku, ani na opakowaniu. W tym wypadku to jakość dyktuje cenę. Nie oczekuj od kółek, które kupisz za 50 zł za 8 sztuk, że będą wieczne. Również kółka montowane seryjnie w rolkach są z reguły słabszej jakości niż te, które producent proponuje nam jako zamienniki sprzedawane osobno. Warto wiedzieć, jak dbać o rolki, by jak służyły nam jak najdłużej.
Ważne jest też to, ile ważysz i po czym jeździsz. Osoby lżejsze nie zetrą kółek tak szybko jak osóbka cięższa. Im bardziej chropowata powierzchnia, po której jeździsz, tym kółka również szybciej dokonają swojego żywota. Jeśli jeździsz dużo, to może warto odłożyć kilka złotych więcej na porządne kółka? Zestaw kółek do jazdy miejskiej lepszej jakości to zabawa od 200 do ponad 400 zł. Ceny kółek do jazdy szybkiej są jeszcze większe.
Nie do wszystkich rolek pasują wszystkie kółka. Poza sprawami finansowymi i wyobraźnią ogranicza Cię średnica koła. Albo długość szyny. Do szyny, w której zmieszczą się 4 koła o maksymalnej średnicy 84 mm, nie zamontujesz kół 125 mm. Znam przypadki, gdzie chłopaki w rolkach do jazdy agresywnej montowali kółka większe o kilka mm niż przewidywał producent. Zabieg ten wymagał duuużo czasu i porządnego pilnika do wypiłowania szyny, a czasami też innych elementów rolki. Nie polecam Ci tego rozwiązania do rolek rekreacyjnych. Szyna jest w nich wykonana z cieńszego tworzywa i z pewnością osłabisz całą konstrukcję do tego stopnia, że jazda na nich nie będzie bezpieczna. Informacja o maksymalnej średnicy kółek, jakie możesz do danej rolki zamontować, jest z reguły zapisana na szynie.