Mężczyzna zakładający łańcuch do roweru

Łańcuch do roweru – jak dobrać długość łańcucha rowerowego

Łańcuch do roweru to kluczowa część napędu. Jak dobrać długość łańcucha rowerowego? Przyjrzyjmy się dokładniej temu zagadnieniu!

Łańcuch to centralna część napędu rowerowego. To właśnie jego praca sprawia, że możemy poruszać się do przodu. Jednocześnie jest to bardzo mocno eksploatowany element, który dosyć szybko się zużywa. Jeżeli zauważymy, że wymaga on wymiany, warto zrobić to dosyć sprawnie, aby uniknąć kolejnych wydatków. Wtedy powstaje jednak pytanie, jak wybrać łańcuch do roweru. Zastanawiasz się, jakie kryteria wziąć pod uwagę? Jak liczyć ogniwa łańcucha rowerowego? Odpowiedź na większość pytań znajdziesz w naszym poradniku.

Kiedy wymieniać łańcuch rowerowy?

Łańcuch to jeden z najważniejszych elementów w rowerze. Sprawia to, że musi być on regularnie wymieniany. Czas ten nie jest oczywiście sztywno określony, a zależy od intensywności eksploatacji oraz warunków, w jakich jest użytkowany rower. Warto jednak wiedzieć, że przyjmuje się, iż łańcuch powinien zostać wymieniony mniej więcej co 2000-3000 przejechanych kilometrów. Potrzeba może być jednak częstsza ze względu na jazdę w deszczu, zbyt rzadkie smarowanie lub jazdę po trudnej nawierzchni.

W jaki sposób możemy zorientować się, czy łańcuch nadaje się już do wymiany? Jest to bardzo proste, jeżeli skorzystamy z odpowiedniego narzędzia rowerowego jakim jest miernik zużycia łańcucha. Jeśli urządzenie takie wskaże wynik powyżej 0,75 %, oznacza to, że należy wymienić łańcuch. Jeśli zrobimy to stosunkowo szybko, zapobiegniemy zużyciu innych elementów napędu, co mocno obniży koszty naprawy. Powstaje jednak pytanie, jak dobrać łańcuch do roweru?

Kobieta naciągająca łańcuch na rower

Rozmiary łańcuchów rowerowych

Pierwszym parametrem, z którym należy się zapoznać, są rozmiary, jakimi charakteryzują się łańcuchy rowerowe. W przypadku należy zwrócić uwagę na długość oraz szerokość ogniw łańcucha. Na nasze szczęście długość jest dosyć wystandaryzowana. Właściwie we wszystkich modelach wynosi ona 1/2 cala. Jest to oczywiście długość mierzona pomiędzy poszczególnymi sworzniami. Rowery o innej długości ogniwa właściwie na rynku nie funkcjonują.

Nieco bardziej skomplikowaną sprawę mamy w przypadku szerokości ogniw łańcucha. Trzeba wiedzieć, że może być ona mierzona w różny sposób. Szerokość wewnętrzna to odległość pomiędzy blaszkami ogniwa. Jest ona mierzona w calach. Drugim parametrem jest szerokość zewnętrzna. Jest nią oznaczana długość sworznia, czyli inaczej pinu. Poniżej przedstawiamy podział łańcuchów ze względu na obie te szerokości. 

Podział łańcuchów ze względu na szerokość wewnętrzną:

1. 3/32 cala. Taka szerokość wewnętrzna sprawdzi się w przypadku napędów 5, 6, 7 i 8-rzędowych. To zdecydowanie najbardziej popularny standard ze wszystkich. Stosowany jest on głównie w modelach z przerzutkami zewnętrznymi. Rzadziej można go spotkać w napędach jednorzędowych, ale jest to możliwe.

2. 11/128 cala. Łańcuchy z taką szerokością wewnętrzną można zastosować w przypadku napędów 9, 10 i 11-rzędowych. Jest to bardzo wąski łańcuch, który również jest stosowany w przypadku jednośladów z przerzutkami zewnętrznymi. 

3. 1/8 cala. Ten rozmiar znakomicie sprawdzi się w przypadku napędów jednorzędowych. Można go zastosować jedynie w rowerach posiadających jeden bieg lub takich, które posiadają przerzutki wewnętrzne (umiejscowione w piaście).

Podział łańcuchów ze względu na szerokość zewnętrzną:

1. 5,25 mm – rowery 12-rzędowe;
2. 5,5-5,6 mm – rowery 11-rzędowe;
3. 5,9-6,2 mm – rowery 10-rzędowe;
4. 6,6-6,8 mm – rowery 9-rzędowe;
5. 7,1-7,2 mm – rowery 8-rzędowe;
6. 7,3-7,4 mm – rowery 7-rzędowe;
7. 7,6-7,8 mm – rowery 6-rzędowe;
8. 8,2-8,6 mm – rowery jednorzędowe.

Rodzaje łańcucha rowerowego

Skoro rozmiary mamy już omówione, następnie warto się zapoznać z rodzajami łańcuchów rowerowych. Trzeba wiedzieć, że łańcuchy są dobierane pod kątem liczby rzędów kasety lub wolnobiegu. Dobór odpowiedniego typu jest kluczowy dla prawidłowego działania jednośladu. Jeżeli dobierzemy zbyt wąski model, może on w ogóle nie wejść na zębatki kasety i klinować się w korbie. Jeżeli jednak łańcuch będzie zbyt szeroki, może samoistnie przeskakiwać pomiędzy biegami. Jak dobrać łańcuch do zębatki?

1. Łańcuch jednorzędowy. Tego rodzaju łańcuch sprawdzi się w przypadku rowerów jednorzędowych, czyli takich, które nie posiadają przerzutek, a także BMX i jednośladów z przerzutkami w piaście. W takim przypadku należy zdecydować się na łańcuch o 1/8 cala (3,17 mm) lub 3/32 cala (2,38 mm). Większość tego typu rowerów posiada jednak ten pierwszy model, warto jednak to zmierzyć, aby się upewnić.

2. Łańcuch 5-8 rzędowy. Taki łańcuch będzie dobrze dopasowany do każdego jednośladu, który posiada 5, 6, 7 lub 8 zębatek. Zwykle możemy się z nim spotkać w starszych modelach rowerów górskich. W tej sytuacji najlepszym wyborem będzie szerokość łańcucha wynosząca 3/32 cala.

3. Łańcuch 9-rzędowy. Jak można się domyślić po nazwie, należy go zastosować w rowerach, które posiadają 9 zębatek. Jaki łańcuch do kasety 9-rzędowej? Trzeba zwrócić uwagę, że jest on węższy od poprzednika, ponieważ jego szerokość wynosi 11/128 cala. Taki łańcuch sprawdzi się w rowerach, które są wyposażone w większą liczbę biegów.

4. Łańcuch 10-rzędowy. Taki model będzie pasować do kaset posiadających 10 koronek. Z tego typu łańcuchami najczęściej można się spotkać w rowerach szosowych oraz MTB. Tak samo, jak w przypadku poprzednika, szerokość wewnętrzna wynosi 11/128 cala. Będą się one jednak różnić szerokością zewnętrzną.

5. Łańcuch 11-rzędowy. Dopasowany do rowerów posiadających 11 zębatek. Są to głównie modele szosowe oraz MTB.

6. Łańcuch 12-rzędowy. Taki model sprawdzi się w przypadku jednośladów mających 12 koronek w kasecie. Rozwiązania tego typu stosowane są już w bardzo profesjonalnych modelach.

Jak dobrać długość łańcucha rowerowego?

Chcąc dokonać zakupu nowego łańcucha do roweru, musimy wiedzieć, że musi być on odpowiedniej długości. Na szybko można wymienić trzy najpopularniejsze metody, które pozwalają na dowiedzenie się tego. Jeżeli mamy taką możliwość, warto skorzystać z każdej z nich, aby upewnić się, że wyliczenia są poprawne. Poniżej przedstawiamy, jak zmierzyć długość łańcucha w rowerze.

Policzenie liczby ogniw

Zaczniemy od najprostszego ze wszystkich sposobów. Polega on na policzeniu, ile ogniw w łańcuchu rowerowym mamy w przypadku wymienianego modelu. Trzeba jednak pamiętać, że metoda ta sprawdzi się jedynie, kiedy stary napęd działał prawidłowo. Warto także pamiętać, że nie powinno się iść na łatwiznę i przykładać do siebie obydwu łańcuchów. Dlaczego? Z prostego powodu – stary łańcuch będzie prawdopodobnie rozciągnięty, a przez to niemiarodajny. Co jednak w sytuacji, kiedy składamy nowy rower i nie mamy do dyspozycji starego łańcucha? Wtedy trzeba przejść do kolejnej metody.

Kobieta naprawiająca łańcuch w rowerze

Przekładanie łańcucha przez tryby

W ramach następnego sposobu należy założyć łańcuch na największą tarczę mechanizmu korbowego, a także na największą zębatkę na korbie lub kasecie, ale bez przeplatania przez przerzutki. Kolejnym krokiem jest naprężenie łańcucha w taki sposób, aby jego końce naszły na siebie. Na koniec należy do ogniw dodać konkretną liczbę pinów. Liczba ta jest uzależniona od rodzaju napędu, dlatego też wcześniej należy sprawdzić, ile konkretnie należy dodać. Oto wartości w odniesieniu do najpopularniejszych napędów:

1. Shimano i SRAM (dwie lub trzy tarcze z przodu) – dwa dodatkowe piny do łańcucha;
2. Shimano (1 × 10 lub 1 × 11) – dwa dodatkowe piny;
3. Shimano (1 × 12 + przedni amortyzator) – cztery dodatkowe piny;
4. Shimano (1 × 12 + pełne zawieszenie) – pięć następnych pinów;
5. SRAM (1 × 7 lub 1 × 11) – cztery dodatkowe piny;
6. SRAM (1 × 12 + przedni amortyzator) – cztery piny;
7. SRAM (1 × 12 + pełne zawieszenie) – dwa lub trzy dodatkowe piny.

Metoda matematyczna

Trzecim sposobem, który można zastosować, jest tak zwana metoda matematyczna. Przed jej zastosowaniem trzeba jednak być świadomym, że jest to jedynie metoda szacunkowa. Jej wynik nie jest dokładny, a jedynie pozwala potwierdzić wiarygodność wartości uzyskanych za pomocą poprzednich metod. I tylko w takim celu warto ją zastosować. No dobrze, ale na czym ona polega?

Do liczby zębów na dużej tarczy w korbie należy dodać liczbę zębów na największej zębatce w kasecie, a powstały wynik podzielić przez dwa. Warto go gdzieś zapisać. Następnym krokiem jest zmierzenie odległości od środka suportu do środka tylnej piasty (w centymetrach), a potem podzielnie go przez 0,635. Otrzymany wynik należy zsumować z wcześniejszym wynikiem, a potem dodać 2. Uzyskaną wartość trzeba zaokrąglić w górę, a jeżeli wyjdzie liczba nieparzysta, trzeba dodać jeden.

Jaki łańcuch do roweru elektrycznego?

W ostatnich latach na polskich ulicach można spotkać coraz więcej rowerów elektrycznych. Właściciele takich pojazdów mają pełne prawo stawiać sobie pytanie, czy w przypadku elektryka należy zastosować zwykły, czy specjalny łańcuch. Odpowiedź jest dosyć prosta: najlepszym rozwiązaniem jest wyposażyć rower elektryczny w specjalnie do niego przeznaczony produkt. Dlaczego?

Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę, że e-bike jest narażony na bardzo duże przeciążenia. Szczególnie dotyczy to modeli wyposażonych w jednostkę centralną. Sprawia to, że na łańcuch rowerowy działają zdecydowanie większe siły niż w przypadku klasycznego jednośladu. Stosując do roweru elektrycznego, zwykły łańcuch bardzo szybko zostanie on zerwany, dlatego też trzeba postawić na model przeznaczony do tego typu pojazdów.

Ile kosztuje łańcuch do roweru?

Rynek akcesoriów rowerowych jest bardzo rozbudowany. Sprawia to, że w sklepach można znaleźć mnóstwo rodzajów łańcuchów w różnych przedziałach cenowych. Najtańsze (ale zarazem najbardziej podstawowe) modele dostępne w ofercie Decathlon zaczynają się już od kilkunastu złotych. Im bardziej zaawansowany rower, tym lepszego łańcucha będzie wymagał. Profesjonalne modele mogą kosztować nawet pomiędzy 1000 a 2000 złotych. W tym miejscu jednak uspokajamy – jeżeli jeździsz na rowerze rekreacyjnie, nie potrzebujesz aż tak drogiego łańcucha. Wystarczy jego podstawowa wersja.

Zastanawiasz się jaki łańcuch do roweru wybrać? W ofercie sklepu rowerowego Decathlon znajdziesz jednak ogromny wybór łańcuchów rowerowych. Posiadamy produkty takich znanych i cenionych marek jak między innymi KMC, SRAM, Shimano, Yaban czy Dartmoor. Korzystając z pomocy naszych doradców, z łatwością możesz dobrać łańcuch rowerowy, idealnie dopasowany do potrzeb Twoich i Twojego roweru. Po wymianie łańcucha na nowy śmiało możesz ruszać w trasę i odkrywać bliższe lub dalsze okolice na swoim rowerze!

Przeczytaj także:

rower stojący przed garażem

Jak założyć łańcuch w rowerze? PORADNIK

Zastanawiasz się, jak założyć łańcuch w rowerze? ⭐ Przeczytaj prosty poradnik krok po kroku ⚡️ Poznaj prawidłowe ułożenie łańcucha

Jak rozpiąć łańcuch rowerowy?

Jak rozpiąć łańcuch rowerowy?

Rower wymaga regularnego dbania. Czasem istnieje konieczność, aby skrócić łańcuch. Jak rozpiąć łańcuch rowerowy? Sprawdź w naszym poradniku!

mężczyzna psikający preparatem na łańcuch rowerowy

Jak czyścić łańcuch rowerowy? Czym smarować?

Przeczytaj, czym smarować i jak prawidłowo czyścić łańcuch rowerowy ✔️ Sprawdź poradnik ekspertów Decathlon ✔️ Dowiedz się więcej

Osoba z serwisu napinająca łańcuch rowerowy

Jak skrócić łańcuch w rowerze?

Czasem zdarzają się sytuacje, kiedy łańcuch rowerowy wymaga skrócenia. Jak skrócić łańcuch w rowerze? Sprawdź w naszym poradniku!

Mężczyzna myjący rower elektryczny

Jak myć rower elektryczny, żeby go nie uszkodzić?

Zastanawiasz się, jak myć rower elektryczny, jak czyścić łańcuch i napęd w e-bike, aby go nie uszkodzić? Oto prawidłowa konserwacja!