Rower typu gravel - geometria
Historia historią, ale teraz czas już przejść do aspektów technicznych. Czym właściwie charakteryzuje się rower gravelowy? Rozłóżmy go na czynniki pierwsze i przeanalizujmy każdy element z osobna.
Rama
Choć sam gravel przypomina nieco rower szosowy, to ich ramy różnią się w wielu aspektach. W przypadku roweru gravelowego mamy do czynienia z wydłużonym tylnym trójkątem, który pozwala na założenie szerokich opon, a także zapewnia większą stabilność. Różnicę stanowi także wyższa główka ramy, która pozwala na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji, co przekłada się na większy komfort dla pleców. Inne odmienności znaleźć możemy także w rozstawie osi oraz kątach ramy.
Omawiając ramę, nie sposób nie wspomnieć o materiałach, z których może być wykonana. Wybór konkretnego tworzywa uzależniony jest od naszych oczekiwań, a także środków finansowych, które jesteśmy w stanie przeznaczyć na ten cel. W przypadku graveli możemy spotkać się z czterema rodzajami ram: stalowymi, aluminiowymi, tytanowymi lub wykonanymi z włókna węglowego.
Ramy stalowe charakteryzują się wytrzymałością oraz odpornością na wstrząsy, lecz należy zdawać sobie sprawę z tego, że jest to dosyć drogi zakup, a sama rama jest dosyć ciężka. Zdecydowanie największą popularnością w przypadku ram rowerowych cieszy się aluminium. Jest to kompromis pomiędzy lekkością, wytrzymałością a niską ceną. Minusem jest to, że aluminium dosyć przeciętnie radzi sobie z drganiami.
Ramy tytanowe nie należą do tanich zakupów. Jest to materiał niezwykle wytrzymały i sprężysty, a jednocześnie lżejszy od stali. Potencjalnych kupców może jednak odstraszyć dosyć wysoka cena. Ostatnim rodzajem jest rama karbonowa, czyli wykonana z włókna węglowego. Jest to opcja nieco droższa od aluminium, jednak zdecydowanie tańsza od stali i tytanu. Karbon to materiał wytrzymały oraz dobrze tłumiący drgania.
Opony
W gravelach (podobnie jak w przypadku szosówek i przełajów) najczęściej wykorzystuje się koła o średnicy 28 cali. Rozmiar opon waha się tutaj 35 mm do nawet 50 mm, jednak najpopularniejsze są opony o szerokości 40-42 mm. Zanim dokonamy zakupu konkretnego modelu, warto upewnić się jakiej grubości opony pozwala on założyć.
Wybór opon wiąże się również z koniecznością zdecydowania się na konkretny rodzaj bieżnika. Mamy tutaj dosyć spore pole do popisu. Bieżnik możemy swobodnie dopasować do swoich preferencji oraz potrzeb. Może być on całkowicie gładki, typu semi-slick (gładsze na środku, kostki bieżnika po bokach), z drobną i gęsto upakowaną kosteczką, a także modele typowo terenowe, w których klocki bieżnika są zdecydowanie rzadziej rozstawione.
Hamulce tarczowe
Hamowanie w zdecydowanej większości rowerów gravelowych oparte jest na hamulcach tarczowych. Tradycyjne hamulce mechaniczne, które oparte są na stalowej lince biegnącej od manetki do zacisku, można spotkać już tylko w tańszych modelach. Nieco droższe wersje tego typu roweru mogą być wyposażone w hamulce hydrauliczne oparte na działaniu płynu. Generują one zdecydowanie większą siłę hamowania niż modele mechaniczne lub hydrauliczne.
Kierownica baranek
Kierownica typu baranek to charakterystyczny element rowerów typu gravel. Zaletą tego rodzaju kierownicy jest fakt, że pozwala na kilka rodzajów ułożenia rąk. Częsta zmiana pozycji pozwala odpocząć dłonią podczas jazdy na dłuższych trasach. Dolny chwyt znacznie poprawia również aerodynamikę jazdy.
Napęd w gravelach
Napęd w gravelach oferuje różny zakres przełożeń. W większości modeli mamy do czynienia z korbami z dwiema lub jedną tarczą. Liczba przełożeń w modelu powinna być zależna od naszych celów. Jeżeli wykorzystujemy gravel do jazdy po szosach, to dobrym rozwiązaniem mogą być bardziej szosowe przełożenia. Jeżeli jednak będziemy rowerem pokonywać szuter i leśne ścieżki z obciążeniem w postaci bagażu, wtedy lepiej jest postawić na modele z łagodniejszymi przełożeniami, podobnymi do rowerów górskich lub crossowych.
Widelec gravela
Gravel to rodzaj roweru, w którym wykorzystywany jest sztywny widelec. Jego zastosowanie przekłada się na zmniejszenie masy roweru oraz zwiększenie jego efektywności. Niestety odbywa się to kosztem tłumienia nierówności. W większości modeli widelec tworzony jest z włókna węglowego.
Dodatkowe akcesoria
Rower typu gravel bardzo łatwo można zamienić na typ turystyczny. Jeżeli naszym celem są długie wyprawy rowerowe, to warto postawić na model, który wyposażony jest w mocowania pozwalające na zamontowanie takich elementów jak bidon, bagażnik czy błotniki.