Podstawowe zasady wyboru roweru – rodzaje rowerów
Szeroki wybór oferty we współczesnych sklepach sportowych i turystycznych sprawia, że wybór roweru jest praktycznie nieograniczony, a co za tym idzie, nie tak łatwy jak dawniej. Sprawy nie ułatwia także fakt, że w ofercie pojawiają się nowości, takie jak rowery elektryczne czy gravele. Jak zatem ugryźć temat, żeby podjąć dobrą decyzję? Jak dobrać rower? Na jaki typ roweru postawić?
Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę swoje potrzeby. Wybór rodzaju roweru będzie miał ogromne znaczenie dla stylu jazdy, zwrotności i efektywności jazdy. Będziesz jeździć głównie po miejskich chodnikach, czy może mieszkasz na wsi i często poruszasz się po trudnym terenie? Twoja pozycja za kierownicą ma być wyprostowana i komfortowa, czy może bardziej aerodynamiczna? Jaka jest Twoja waga i wzrost? Stawiasz na prędkość czy rekreacyjną jazdę? Wszystko to będzie istotne podczas wyboru właściwego rozmiaru ramy, by przejażdżka dla rowerzysty była jak najbardziej komfortowa i przyjemna.
Dobrze znane nam z dzieciństwa „górale” – rowery górskie, niegdyś wydawały się być najbardziej uniwersalnymi. Najczęściej posiadają dosyć szerokie opony i amortyzatory, a dodatkowo są wytrzymałe. Specjaliści wiedzą jednak, że jeśli planujemy poruszać się zarówno na miejskich ścieżkach rowerowych, jak i w bardziej wymagającym terenie, sprawdzą się rowery trekkingowe. Koła takiego roweru są węższe niż w rowerze górskim, jednak szersze niż w szosowym.
Dosyć lubiane są także rowery szosowe, czyli przeznaczone do jazdy po utwardzonej powierzchni. Dzięki wydłużonej ramie kolarz na rowerze szosowym przyjmuje pochyloną pozycję. Tym samym zredukowany zostaje opór i możliwa jest jazda z większą prędkością. Sam rower charakteryzuje się kołami o obręczach 28″, opony są cienkie (max. 28 mm), co również sprzyja szybkiej jeździe.
W ostatnich latach prawdziwą furorę robi rower miejski, który pozwala na utrzymywanie prostych pleców podczas jazdy. Często jest wyposażony w koszyczek rowerowy lub pojemny bagażnik rowerowy. Na znaczeniu zyskują także rowery elektryczne. Są one wyposażone w silnik, którego zadaniem jest wspomaganie pedałowania. Według przepisów rower z silnikiem nie może osiągać prędkości większych niż 25 kilometrów.
Warto wspomnieć jeszcze o rozwiązaniu, jakim są rowery gravel (zwane też szutrówkami). Gravele sprawdzą się zarówno podczas jazdy drogami utwardzonymi, jak i w terenie – są więc bardziej uniwersalne niż szosa i tym samym pozwalają pokonywać bardziej urozmaicone trasy. Co zatem łączy je z rowerami szosowymi? Wizualnie podobne są rama oraz kierownica, natomiast pozycja kolarza na gravelu dzięki odmiennej geometrii jest wygodniejsza.