Akumulator należy ładować w temperaturze pokojowej, powinen on leżeć w suchym miejscu nie wystawionym na światło słoneczne, ani żadne inne źródło ciepła. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się mieć baterię cały czas pod kontrolą.
Większośc zasilaczy powinna być wyposażona w automatyczne odcięcie źródła zasilania po osiągnięciu pełnego poziomu naładowania, natomiast zwłaszcza gdy nie jesteśmy tego pewni, zdrowiej będzie dla baterii, aby po pełnym naładowaniu ją odłączyć.
Uszkodzenie mechaniczne baterii
Najczęściej można przez to rozumieć upuszczenie baterii, choć i zdarza się obicie czy przegrzanie. Jeżeli widzimy jakiekolwiek uszkodzenia lub mamy wątpliwość, czy nie doszło do wewnętrznych, niewidocznych uszkodzeń baterii, warto udać się do serwisu, który podłączy baterię do urządzenia testowego i sprawdzi jej stan techniczny.
Temperatura przechowywania i użytkowania
Rower elektryczny, głównie ze względu na baterię nie powinien być przechowywany w warunkach wilgotnych, w temperaturach niższych niż 10 stopni Celsjusza, czy też wyższych niż 30 stopni. Nie należy tu stosować żadnych udziwnień w postaci „kocyka” dla baterii czy folii ochronnej przed słońcem. Ingerencja w naturalne odprowadzanie ciepła przez baterię może skrócić jej życie i zwiększyć ryzyko uszkodzenia.
Warto także wiedzieć, czy nasz rower posiada baterię żelową (kwasowo-ołowiową) czy litowo-jonową. Łatwo można to rozpoznać po wadze całkowitej roweru, która będzie oscylować w granicach 30-40 kilogramów w przypadku baterii żelowej. Baterie litowo-jonowe pozwalają na budowę roweru o wadze poniżej 30 kilogramów, a w niektórych przypadkach nawet poniżej 20 kilogramów.
Aby zwiększyć żywotność baterii i nie dopuścić do głębokiego rozładowania, podczas dłuższej przerwy od użytkowania należy baterię litowo-jonową przechowywać ze średnim poziomem naładowania. Oznacza to, że bateria ani nie jest w pełni rozładowana, ani nie jest w pełni naładowana.
W przypadku baterii żelowych, należy naładować ją do pełna. Większość baterii w instrukcji powinna mieć opisaną procedurą uśpienia, które można wykorzystać do przechowywania przez kilka miesięcy np. podczas zimy. Baterie w rowerach elektrycznych będą miały różną żywotność, zazwyczaj producenci przewidują od 300 do 1000 cykli ładowania od 0 do 100%, gdzie w tym czasie pojemność baterii ulegnie obniżeniu o kilka do kilkudziesięciu procent. W praktyce oznacza to, że bateria zaprojektowana na 500 cykli, po ok. 500 cyklach będzie starczać nie na 100km jazdy, a np. na 90km, bo spadła jej pojemność.
Raczej ciężko będzie zauważyć te różnice, gdyż zasięg roweru elektrycznego jest uzależniony od bardzo wielu czynników (m.in. takich jak teren, waga użytkownika, kierunek wiatru, to ile użytkownik doda energii od siebie i wielu innych). Po osiągnięciu pułapu cykli ładowania, pojemność baterii zacznie już szybciej spadać, można taką baterię próbować regenerować, ale nie zawsze będzie to opłacalne.
W przypadku rowerów elektrycznych nie trzeba się przejmować tzw. „efektem pamięci” czy „formowaniem”. Baterię niklowo-kadmowe nie są stosowane w rowerach elektrycznych, a więc nie ma potrzeby kilkukrotnego ładowania i rozładowywania w celu uzyskania pełnej pojemności, a także nie trzeba się bać częstego ładowania, jeżeli użytkujemy rower na co dzień.