Jak prawidłowo smarować pas bieżni? INSTRUKCJA
Gdy mamy już odpowiednie materiały pora przejść do pierwszego smarowania bieżni. W tym celu przyda nam się jeszcze ściereczka, bądź smar w sprayu, który można rozprowadzić bez dodatkowej pomocy. Aby nasmarować swoją bieżnię, należy nałożyć nieco smaru na ściereczkę, a następnie rozprowadzić go równomiernie po powierzchni blatu znajdującej się pod taśmą biegową. Gdy uda nam się równomiernie nałożyć smar, to czas przeprowadzić test. W tym celu uruchamiamy bieżnię z niewielką prędkością bez korzystania z niej. Jeśli nałożymy zbyt dużo smaru, to poznamy to po tym, że pas będzie się nadmiernie ślizgać. Jest to efekt niepożądany, gdyż wtedy nadmiar smaru może odkładać się na silniku i w ostateczności go nawet uszkodzić. Z kolei, gdy nałożymy go zbyt mało, to ślizganie się pasa będzie mniej efektywne, a do tego silnik będzie mocniej pracować.
Aby dalej dbać o stan bieżni, należy po około 20h pracy urządzenia sprawdzić powierzchnię pod blatem czy jest śliska. Co ważne powierzchnie blatu sprawdzić należy także po pierwszym smarowaniu, a dokładniej kilkanaście godzin pracy po nim. Jeśli wtedy blat będzie suchy, oznacza to, że nałożyliśmy zbyt mało preparatu. Jeśli jednak wszystko jest w porządku, to możemy z nasmarowaniem bieżni nieco poczekać. Wystarczy wtedy nie zapomnieć o regularnym sprawdzaniu stanu blatu. Odpowiednia częstotliwość czynności serwisowej, jaką jest smarowanie blatu, to absolutna podstawa, gdy chcemy wydłużyć żywotność sprzętu.
W trakcie smarowania można jednak zauważyć, iż pas może się lekko przesunąć. Dlatego wtedy należy uruchomić bieżnię i obserwować jak przesuwa się pas. Jeśli jest skręcony nieco w lewo, to należy zwrócić uwagę na lewą śrubkę i dokręcić ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara mniej więcej o pół obrotu. Prawą śrubę dokręcamy w tym samym kierunku, czyli w kierunku końca bieżni. Pas bieżni może też się poluzować. Dlatego trzeba zadbać o prawidłowe naprężenie pasa. Pomoc w tej kwestii można znaleźć między innymi w instrukcji. Z reguły regulacja polega na dokręceniu odpowiednich śrub znajdujących się z boku bieżni. Podczas dokręcania nie można przesadzić, gdyż zbyt mocno naciągnięta taśma to prosty sposób na uszkodzenie łożyska.