Mężczyzna trzymający kierownicę roweru z mostkiem rowerowym

Jak zmierzyć mostek rowerowy? Regulacja wspornika kierownicy

Wspornik kierownicy to ważny element roweru. Jak zmierzyć mostek? Podpowiadamy!

Podczas jazdy rowerem, największe znacznie ma komfort, który jest składową wielu różnych czynników. Jednym z nich jest wysokość kierownicy. Współczesne rowery stwarzają możliwość manipulowania nią za pomocą mostka rowerowego, zwanego także wspornikiem kierownicy. Z poniższego artykułu dowiesz się najważniejszych informacji na jego temat. Jak go wybrać i zmierzyć? W jaki sposób regulować? Razem z nami zdobądź wiedzę, która pozwoli Ci na dostosowanie mostka do własnych potrzeb!

Jak prawidłowo dobrać wspornik kierownicy?

Zakup nowego mostka rowerowego, który będzie dobrze dopasowany do naszego roweru, wymaga uwzględnienia trzech podstawowych parametrów. Są to: rodzaj mocowania, średnica rury sterowej oraz średnica kierownicy.

Rozpocznijmy od typu mocowania mostka. Wyróżniamy trzy rodzaje mocowań. Są to:

1. Mostki ahead. Jest to zdecydowanie najczęściej stosowane we współczesnych rowerach mocowanie. Mostek jest montowany na rurze widelca przy użyciu śrub inbusowych na obejmie.

2. Mostki wpuszczane. Z tym rodzajem najczęściej możemy się spotkać w przypadku modeli trekkingowych oraz miejskich. W tym przypadku mostek jest wpuszczany do gwintowanej rury widelca.

3. Mostki zintegrowane. Ostatni typ jest najrzadziej wykorzystywany. Spotkać możemy go właściwie tylko w modelach direct mount stosowanych w rowerach MTB.

Kierownica rowerowa z torbą

Kolejnym parametrem, który koniecznie należy uwzględnić przy wyborze mostka rowerowego, jest średnica rury sterowej. Jej pomiar jest konieczny, aby móc bezpiecznie zamocować mostek. Trzeba wiedzieć, że jej wartość jest podawana przez producentów w calach. Najczęściej spotykanymi wymiarami jest 11/8 cala, czyli około 3,5 cm.

Na koniec pozostaje zmierzenie średnicy kierownicy. Poznanie wartości tego parametru jest konieczne, aby prawidłowo dobrać mostek do posiadanej kierownicy. Ten parametr podawany jest w milimetrach. W tym miejscu warto wyróżnić kilka najczęściej spotykanych rozmiarów. Są to: 25,4 mm (w starszych rowerach), 31,8 mm (stosowane w większości współczesnych rowerów). Można spotkać także średnicę 35 mm w rowerach służących do uprawiania kolarstwa grawitacyjnego.

Mężczyzna w kasku i przeciwdeszczowej kurtce jadący na rowerze

Jak zmierzyć mostek rowerowy?

Zmierzenie mostka rowerowego to dosyć proste zadanie. Można to zrobić za pomocą zwykłej miarki. Mówiąc o długości mostka, mamy na myśli odległość pomiędzy środkiem rury sterowej a środkiem kierownicy. To właśnie ten parametr mamy za zadanie uzyskać, ponieważ to on jest podawany przez wszystkich producentów. W razie wątpliwości warto zapamiętać, że długość mostka powinna być mierzona „od środka do środka”.

Jak wyregulować mostek w rowerze?

W produkowanych obecnie rowerach można spotkać dwa rodzaje mostków: regulowane (najczęściej wykorzystywane w rowerach trekkingowych i miejskich) oraz pozbawione regulacji. Na początek skupmy się na pierwszym rodzaju. W przypadku mostków regulowanych manipulowanie nimi odbywa się za pomocą poluzowania śruby lub odblokowania małej dźwigienki. Dzięki nim mamy możliwość ustawić odpowiednią wysokość, a następnie ponownie zablokować mechanizm.  

Warto jednak wiedzieć, że mostki pozbawione regulacji również można przystosowywać do własnych potrzeb. W ich przypadku wysokość kierownicy ustala się, dokładając podkładki pod wspornik. Tego rodzaju regulacja posiada jednak ograniczenia w postaci długości rury widelca. Istnieją także mostki, które posiadają kąt nachylenia wynoszący 0 stopni. W ich przypadku możemy jedynie obrócić wspornik, tym samym zmieniając pochylenie z kąta dodatniego na ujemny.

Niestety w wyżej opisanym przypadku nie ma możliwości zmienienia kąta nachylenia oraz długości. Rozwiązaniem tego problemu może być jedynie kupno nowego modelu, którego parametry będą dopasowane do naszych oczekiwań. Z mostkami pozbawionymi regulacji możemy spotkać się głównie w przypadku rowerów sportowych. Dłuższy mostek i mniejszy kąt nachylenia przekłada się na bardziej opływową sylwetkę przyjmowaną przez rowerzystę. Takie rozwiązania są najczęściej spotykane w rowerach szosowych. Krótszy wspornik o większym kącie nachylenia przekłada się na większy komfort jazdy.

Jeśli szukasz mostka rowerowego, który będzie idealnie dopasowany do posiadanego przez Ciebie jednośladu, koniecznie sprawdź ofertę sklepu rowerowego Decathlon. Znajdziesz tam szeroki wybór różnych typów mostków, pośród których na pewno odszukasz model dla siebie.

Przeczytaj także:

Rower górski z przerzutkami

Jak działa przerzutka w piaście?

Rower może być wyposażony w różne rodzaje przerzutek. Jedną z opcji jest przerzutka planetarna. Jak działa przerzutka w piaście? Odpowiadamy!

mężczyzna jadący na rowerze w kasku

Rower dla dorosłego? Nie tylko rozmiar i wzrost! Porady rowerowe!

Jak właściwie wybrać rower dla dorosłego pod względem rozmiaru i wzrostu danej osoby? Jakie inne porady rowerowe mają kluczowe znaczenie?

rower z zapiętą blokadą rowerową

Jakie zapięcie do roweru wybrać aby zabezpieczyć rower przed kradzieżą

Niestety kradzieże rowerów się zdarzają. Dlatego warto postawić na dobre zapięcie rowerowe. Sprawdź jakie zapięcie do roweru kupić!

Czy można myć rower na myjni?

Czy można myć rower na myjni?

Zastanawiasz się, czy można myć rower na myjni? ✔️ Sprawdź porady przygotowane przez naszych ekspertów ✔️ Dowiedz się więcej