W zależności od przeznaczenia roweru może różnić się także kształt ramy. Najlepiej widać to na przykładzie rowerów męskich (prosta góra rura ramy) oraz damskich (zakrzywiona w dół górna rura). Konstrukcja ramy różni się także pomiędzy jednośladami przeznaczonymi do jazdy szosowej, górskiej i MTB. Poniżej przedstawiamy trzy podstawowe kształty ram:
1. Rama typu diament. To najczęściej spotykany rodzaj ramy rowerowej. W jej przypadku rura podsiodłowa, rura górna oraz dolna tworzą trójkąt. Oprócz tego rura górna jest ustawiona poziomo lub prawie poziomo. Taki kształt ramy zapewnia sztywność, stabilność, ale jednocześnie delikatną amortyzację. Pozwala ona na jazdę w pozycji częściowo nachylonej. Tego rodzaju ramę spotkamy głównie w rowerach szosowych, górskich, trekkingowych, crossowych, gravelach oraz przełajowych.
2. Rama typu trapez. Ten rodzaj również można dosyć często zaobserwować w jednośladach. Niewiele różni się ona od ramy typu diament, bo jedyną różnicą jest obniżająca się ku tyłowi góra rura. Przekłada się to na kwestie praktyczne, ponieważ prościej jest wsiadać na siodełko. Większość rowerów damskich, czyli popularnych damek, to właśnie jednoślady wyposażone w ramę typu trapez. Możemy ją jednak spotkać także w rowerach służących do turystyki rowerowej.
3. Rama jednorurowa (z niskim przekrokiem). Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj posiada zazwyczaj jedną rurę (dolną). Taka konstrukcja zdecydowanie ułatwia wsiadanie. Z tym typem ramy można się spotkać głównie w rowerach miejskich, choć co ciekawe, w ostatnich latach tego typu ramy są także wykorzystywane w przypadku jednośladów górskich i elektrycznych.