Obrazek przedstawiający rower oparty o filary przygotowany w trakcie bike fittingu

Co to jest bike fitting? Co powinieneś wiedzieć o bike fittingu?

Podczas jazdy na rowerze bardzo duże znaczenie ma indywidualne dopasowanie roweru. Co to jest bike fitting? Zapewnij sobie pełen komfort!

Wielokilometrowe wyprawy kolarskie to ogromne wyzwanie dla naszej kondycji oraz ciała. Z każdą godziną spędzoną na siodle odczuwamy coraz więcej dolegliwości bólowych. Bardzo często są one spowodowane złym dopasowaniem parametrów roweru, których wyeliminowanie jest dosyć proste. Usługą, której zadaniem jest jak najlepsze dopasowanie roweru do naszych warunków fizycznych, jest bike fitting. Na czym dokładnie polega? Czy możemy go przeprowadzić w zaciszu własnego domu? Tego dowiecie się z naszego artykułu!

Bike fitting – co to jest?

Bike fitting to usługa, która pozwala nam dopasować rower do własnych preferencji. Takie zabiegi można wykonać samemu lub zlecić je profesjonalistom. Osoby, które samodzielnie składają swoje rowery, osobiście dokonując zakupu poszczególnych części, mogą dopasować jednoślad do swoich oczekiwań. Trzeba jednak wiedzieć, że nie każdy ma wiedzę, by zrobić to osobiście. W takim przypadku można zwrócić się z prośbą o pomoc do serwisu, który pomoże nam w dobraniu parametrów.

Należy być świadomym, że bike fitting nie jest tożsamy z samodzielnym składaniem roweru. Oczywiście może się z nim wiązać, ale wcale nie musi. Sednem bike fittingu jest takie ustawienie prawidłowej pozycji na rowerze, aby jazda była komfortowa, wydajna, a także ograniczała ryzyko kontuzji. Rower powinien być do nas dopasowany pod kątem anatomii, dzięki czemu możemy uniknąć wielu bólów, z którymi zmagają się kolarze.

Jakie są etapy bike fittingu?

Usługa bike fittingu to zdecydowanie więcej niż zwykła zmiana ustawień roweru. Ma ona charakter kompleksowy, wykorzystuje różne nowoczesne narzędzia, a jej celem jest optymalizacja jazdy. Oczywiście procedura ta nie jest sztywna i nie zawsze przebiega według dokładnego scenariusza. Zawiera ona jednak w sobie kilka stałych elementów, których możemy się zawsze spodziewać. Jakie to elementy?

1. Wywiad z klientem. Serwisant rozpocznie cały proces od przeprowadzenia z nami szczegółowego wywiadu. Ma on na celu poznać nasze potrzeby, oczekiwania, a także zorientować się w podstawowych kwestiach związanych z indywidualnym stylem jazdy. Na tym etapie należy również poinformować o ewentualnych bólach, które odczuwamy podczas jazdy lub przebytych kontuzjach. Są to bardzo ważne informacje, które pomagają w odpowiednim doborze ustawień roweru.

2. Pomiary statyczne. Ten etap polega na przeprowadzeniu badania samego rowerzysty. Jego celem jest ocena postawy ciała, motoryki, a także dokładne przyjrzenie się anatomii. Mowa tutaj między innymi o pomiarze długości kończyn, budowie kolan czy krzywiźnie kręgosłupa. Takie dane pozwolą na odpowiednie ustalenie pozycji kierownicy, siodełka czy doradzenie rozmiaru ramy.

3. Pomiary dynamiczne. To kolejny etap bike fittingu. Jest on przeprowadzany z wykorzystaniem trenażera, a do pomiarów wykorzystuje się nowoczesne urządzenia, takie jak na przykład komputerowy dobór siodełka rowerowego, a także różnego rodzaju kamery, czujniki i sensory. Niektóre bardziej nowoczesne serwisy wykorzystują również symulację trójwymiarową. Taka zaawansowana analiza pozwala ustalić, czy dobrane parametry są optymalne i czy można coś jeszcze poprawić.

Na tych trzech krokach kończy się proces zbierania informacji. Na tej podstawie fitter może dobrać odpowiednie części roweru, a także ustawienia poszczególnych elementów. Parametry, które uwzględnia bike fitting: szerokość kierownicy rowerowej, długość i kąt mostka, wysokość siodełka. Na tym kończy się cały proces bike fittingu. Czasem możemy jednak usłyszeć jeszcze dodatkowe zalecenia.

Mężczyzna siedzący przy biurku przy komputerze projektujący siodełko rowerowe w programie komputerowym

Ile kosztuje bike fitting?

Doskonale dopasowany do naszego ciała rower to bardzo kusząca wizja. Szczególnie w sytuacji, kiedy jeździ się regularnie, pokonując długie dystanse lub bierze udział w zawodach. Uzasadnionym pytaniem są więc koszta takiej usługi. Trzeba wiedzieć, że z bike fittingu korzystają głównie osoby, które kolarstwo szosowe traktują naprawdę poważnie, a to oznacza, że nie należy ona do najtańszych.

Ceny bike fittingu w poszczególnych serwisach rowerowych mogą być bardzo zróżnicowanie. Ogólnie można przyjąć, że jest to koszt od 500 do nawet 1500 zł. Skąd tak szerokie widełki? Konkretna kwota, która zapłacimy, jest uzależniona od szczegółowości badań, jakie będą przeprowadzane na naszym jednośladzie. Duże znaczenie ma także czy rower będzie składany od podstaw, czy tylko dopasowywany ustawieniami do użytkownika.

Bike fitting w domu – czy można go przeprowadzić osobiście?

Cena profesjonalnego bike fittingu Cię przeraża i zastanawiasz się, czy możesz go przeprowadzić we własnym zakresie? Musisz więc wiedzieć, że samodzielne poszukiwanie optymalnych ustawień ogranicza się właściwie do dopasowania siodełka. To już jednak bardzo dużo, a do tematu można podejść kompleksowo. Jak to zrobić?

Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę, że ustawień siodełka należy dokonywać w butach, w którym mamy zamiar jeździć. Oprócz tego, jeżeli mamy zamiar jeździć w specjalnych spodniach z wkładką, również należy mieć je na sobie. Oba te elementy, choć drobne, mają ogromne znaczenie w kontekście ustawienia wysokości siodełka.

Ustawianie wysokości siodełka

Wysokość siodełka można ustawić na kilka sposobów. Można użyć do tego narzędzi takich jak miarka, ale nie jest to konieczne. Zacznijmy od sposobu niewymagającego wykorzystania miarki. Jest on banalnie prosty. Wystarczy położyć stopę na pedale, a następnie usiąść na siodełku. Następnie stawiamy na pedale piętę i ustawiamy go w najniższym punkcie. W takim ułożeniu noga powinna być wyprostowana. W momencie pedałowania noga powinna być jednak w pewnym ugięciu. Na tej podstawie możemy dopasować wysokość siodełka.

Wysokość siodełka można również ustawić przy użyciu miarki, książki oraz ołówka. W tym celu musimy stanąć prosto przy ścianie. Pomiędzy nogami umieszczamy książkę, a za pomocą ołówka zaznaczamy na ścianie wewnętrzną długość nogi. Mierzymy ją za pomocą miarki, a z uzyskanej wartości wyznaczamy 88,3%. Uzyskana wysokość będzie odległością pomiędzy górną częścią siodełka a środkiem osi supportu.

Ustawienia siodełka w poziomie

Kolejnym krokiem jest ustawienie siodełka w poziomie. Element ten jest bardzo często pomijany, a niesłusznie. Zaniedbanie tego parametru może skutkować bólem kolan oraz ogólnym dyskomfortem w czasie jazdy. Do wykonania tego dopasowywania będzie potrzebne kilka elementów. Są to: nitka, imbus oraz obciążnik. Obciążnik musimy obwiązać nitką, a następnie usiąść na siodełku.

Ramiona korby ustawiamy poziomo do podłoża. Stopy należy ułożyć w takiej pozycji, w jakiej znajdują się podczas jazdy. Kolejnym krokiem jest przyłożenie nitki do rzepki. Powinna ona idealnie przecinać oś pedałów. Jeżeli jest inaczej, oznacza to, że powinniśmy dalej szukać optymalnych ustawień na swojego siodełka.

Pochylenie siodełka

Na koniec domowego bike fittingu pozostaje regulacja pochylenia siodełka. To również bardzo ważny krok, który odpowiada za nasz komfort. Trzeba zdawać sobie sprawę, że im większe pochylenie siodełka w przód, tym większe obciążenie dla kolan oraz rąk. Ma to duży wpływ na komfort jazdy. Nie można jednak przesadzić w drugą stronę – jeśli przód siodełka jest skierowany zbyt bardzo do góry, wtedy odczujemy nacisk w kroczu. Prawidłowym ustawieniem jest minimalne nachylenie w górę. W tym celu należy użyć poziomicy.

Mężczyzna i kobieta w kaskach na głowach jadący rowerami dobranymi przez bike fitting

Usługa bike fittingu – komfort jazdy i efektywność pedałowania

Bike fitting to usługa polegająca na przeprowadzeniu specjalistycznych pomiarów, które pozwalają na zoptymalizowanie naszej jazdy na rowerze. Ze względu na stopień zaawansowania oraz cenę, korzystają z niego głównie osoby, które traktują jazdę rowerem naprawdę poważnie. Każdy z nas może jednak przeprowadzić samodzielny bike fitting w ograniczonym zakresie. Dotyczy on głównie kompleksowego ustawienia siodełka.

Przeczytaj także:

Rowery trekkingowe i crossowe stojące na stojaku

Rower trekkingowy czy crossowy – który wybrać?

Rower trekkingowy czy rower crossowy? To pytanie zadaje sobie wiele osób chcących kupić jednoślad. W tym artykule omówimy różnice między nimi

Rower górski z przerzutkami

Jak działa przerzutka w piaście?

Rower może być wyposażony w różne rodzaje przerzutek. Jedną z opcji jest przerzutka planetarna. Jak działa przerzutka w piaście? Odpowiadamy!

mężczyzna skaczący na rowerze w kasku rowerowym

Czy kask na rower jest obowiązkowy?

Kaski na rower pomagają zminimalizować ryzyko odniesienia obrażeń. Jednak czy są one obowiązkowe? Dlaczego warto je zakładać? Dowiedz się!

mężczyźni w kaskach na rowerach górskich w lesie

Jaki rower na singletrack wybrać? Najlepsze rowery mtb

Jakie rowery singletrack są najlepsze? Jaki rower MTB wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie? Dobre rowery górskie do zjazdów i jazdy po lesie.

Młody mężczyzna jedzie na rowerze przez park w stroju sportowym i kaski

Konwersja roweru - jak przerobić rower na elektryczny?

Konwersja roweru na elektryczny to coraz częstszy zabieg. Jednak czy da się przerobić rower na elektryczny w korzystniejszej cenie od nowego e-bike'a?