Budowa wrotek - trucki, kółka, hamulec
To, w jaki sposób zbudowane są wrotki, nie jest zbytnio skomplikowane. Pod pewnymi względami można znaleźć tu podobieństwa na przykład do deskorolek. Przede wszystkim w przeciwieństwie do jednośladowych rolek, wrotki są dwuśladowe, czyli zawierają pary kółek, przez co nie można ich przechylać. Podstawę naturalnie stanowi but, który wkładamy, gdy tylko chcemy pojeździć. Do buta przykręcany jest tak zwany plate. Ten element najczęściej wykonuje się z nylonu bądź z aluminium w zależności od tego, jakie jest przeznaczenie wrotek.
Do samego plate'a mocuje się wszystko, co najważniejsze we wrotkach. Najpierw przykręcane są trucki. Pod tym względem wrotki są więc dość podobne do deskorolek. Do takich trucków montuje się następnie kółka wraz z łożyskami. Podobnie jak właśnie w deskorolkach, kółka są poliuretanowe, a łożyska wybiera się względem standardu łożysk ABEC określającej to, jak dobrze wykonane jest łożysko pod względem efektywności i szybkości obrotu.
Kółka mają też określone parametry. Mowa tu o twardości, która jest naprawdę ważna, gdyż determinuje to, jakie zastosowania będą mogły mieć wrotki. Skala twardości wyrażana jest poprzez liczbę i dodaną do niej literę A. Najczęściej korzysta się z kółek do wrotek o twardości od 78A do 103A.
Im wyższa liczba, tym twardsze koła są przymocowane do wrotek. Jest to dość ważne w stosunku do tego, na jakiej powierzchni jeździmy. Miękkie kółka są przeznaczone na asfalt i zapewniają dobrą przyczepność. Kółka o średniej twardości dobrze sprawdzają się na dość gładkim betonie, a na drewniany parkiet są przeznaczone te najtwardsze. Wyjątkiem są te przeznaczone na roller derby. Tam wykorzystywane są tak zwane kółka hybrydowe, które stanowią idealną mieszankę przyczepności oraz szybkości, czyli dwóch parametrów niezwykle istotnych podczas uprawiania tego sportu.
Wszystkie elementy przymocowane do buta lub plate'a są tam po to, by dobrze amortyzować nierówności i zapewniać stabilność wrotkarzowi, a także umożliwiać jak najbardziej komfortowe manewry.
Całość konstrukcji dopełnia tak zwany stoper. Jest to po prostu hamulec montowany w przedniej części. Ma formę sporego koła wykonanego z materiału odpornego na ścieranie. W ten sposób, by zahamować na wrotkach, wystarczy jedną stopę przechylić tak, by stoper zaczął dotykać podłoża, tym samym generując tarcie, które spowolni wrotkarza.