Mężczyzna szykujący się do cumowania jachtu

Na czym polega cumowanie jachtem i jakie są rodzaje?

Cumowanie jest manewrem, który powinien znać każdy żeglarz. Sposobów jest wiele, między innymi cumowanie dziobem i rufą. Co warto wiedzieć?

Cumowanie to jeden z kluczowych manewrów, który powinien opanować każdy żeglarz. Bez właściwego przygotowania, lepiej nie wypływać na wodę. Gdzie można cumować oraz jakie są rodzaje? Wyjaśniamy. 

Czym jest cumowanie?

Cumowanie polega na unieruchomieniu jednostki pływającej za pomocą lin cumowniczych, aby zabezpieczyć ją przed ewentualnymi uszkodzeniami spowodowanymi pogorszeniem pogody lub działaniem czynników lokalnych, takich jak wahania poziomu wody, prądy czy fale. 

Ze względów bezpieczeństwa cumowanie należy wykonywać dopiero po zatrzymaniu jachtu przy nabrzeżu lub innym obiekcie, do którego chcemy go zacumować, i po całkowitym wyhamowaniu jednostki. Liny żeglarskie należy podać na ląd, przyciągnąć za ich pomocą łódź motorową do nabrzeża, tak aby oparła się o odbijacze, a następnie obłożyć liny na polerach.

Mężczyzna przygotowujący się do cumowania

Rodzaje lin do cumowania

Warto zaznaczyć, że cumowanie jachtu nie będzie możliwe bez właściwych linek. Oczywiście, nie mogą to być przypadkowe „sznurki”, cuma musi być wykonana z odpowiedniego materiału oraz posiadać odpowiednią wytrzymałość. Należy pamiętać, że liny przeznaczone do cumowania dzieli się na trzy grupy, zależnie od ich umiejscowienia na pokładzie i kierunku ich biegu. Możemy wyróżnić cumy, szpringi oraz bresty. Ważny w tym przypadku jest również węzeł oraz ucho boi. 

Czym się różni cuma od szpringu?

Szpring to elastyczny element wykorzystywany w wielu dziedzinach, takich jak przemysł, motoryzacja i elektronika, natomiast cuma wykorzystywana jest głównie w żeglarstwie, wspinaczce i transporcie. Co różni te dwa elementy?

1. Materiał. Szpringi zazwyczaj wykonuje się z elastycznego metalu, takiego jak stal, natomiast cumy mogą być wykonane z różnorodnych materiałów, takich jak lina, czy guma. 

2. Kształt. Szpringi rufowe najczęściej mają spiralny kształt, podczas gdy cumy mogą przybierać różne konstrukcje, zależnie od ich przeznaczenia.

3. Zastosowanie. Szpringi są głównie wykorzystywane do przenoszenia sił, amortyzacji wstrząsów oraz kontroli ruchu, podczas gdy cumy rufowe pozwalają holować, zaczepić oraz podnosić. 

Kobieta przygotowująca się do cumowania jachtu

Jak cumować jacht?

Warto mieć świadomość, że zarówno cumowanie rufą, jak i cumowanie dziobem czy burtą, wymaga znacznego zaangażowania oraz ponadprzeciętnej wiedzy od sternika. Dla wielu osób to właśnie cumowanie pokazuje umiejętności oraz gotowość do działania w nieprzewidywalnych warunkach – piękna pogoda w momencie cumowania może nagle przerodzić się w burzę, a prędkość jednostki pływającej znacznie wzrosnąć. Warto być przezornym i spojrzeć na kwestię cumowania nieco szerzej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Planowanie i przygotowanie są kluczowe. Przed przystąpieniem do cumowania należy dokładnie zaplanować cały proces. Należy ocenić warunki pogodowe, kierunek i siłę wiatru, prądy wodne oraz dostępną przestrzeń w porcie lub przy kei. Załoga powinna również być odpowiednio poinstruowana co do swoich zadań.

Dobór właściwych lin cumowniczych i knagi jest niezbędny. Używanie lin w dobrym stanie i odpowiedniej długości oraz grubości ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.

Podejście do miejsca cumowania powinno być powolne, kontrolowane i uwzględniające kierunek wiatru i prądu. Należy unikać nadmiernych manewrów w bezpośredniej bliskości mola lub innego jachtu.

Po zakończeniu cumowania należy upewnić się, że linie cumownicze oraz szpringi są prawidłowo naciągnięte i zabezpieczone, a jacht zachowuje stabilność nawet w trudnych warunkach pogodowych. Regularna kontrola stanu lin i ich napięcia jest również istotna, zwłaszcza w przypadku zmieniających się warunków atmosferycznych.

Cumowanie rufą – co należy wiedzieć?

Cumowanie rufą do kei lub pomostu stanowi skuteczną metodę ułatwiającą dostęp do tylnej części jachtu, co znacznie ułatwia załadunek, rozładunek oraz dostęp do lądu. Jest to szczególnie praktyczne rozwiązanie w marinach o ograniczonej przestrzeni oraz w sytuacjach, gdy chcemy maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń cumowniczą. Niestety, rufa jako część kokpitu jest szczególnie podatna na uszkodzenia, a na pawęży skoncentrowane są wszystkie kluczowe podzespoły, włącznie z płetwą sterową. Ryzyko uszkodzenia podczas cumowania rufą wynika nie tylko z nieuwagi sternika, ale także z przeszkód pod taflą wody i głębokością, których uniknięcie jest często niemożliwe.

Cumowanie dziobem

Cumowanie dziobem do pomostu jest doskonałym wyborem z kilku powodów. Przede wszystkim, jest to manewr stosunkowo łatwy do wykonania, ponieważ zazwyczaj istnieje możliwość bezpośredniego podejścia do kei z akwenu, po którym płyniemy, a więc odległości od brzegu są mniejsze. Cumowanie dziobem do kei zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa dla naszej motorówki, ze względu na wysoką wytrzymałość i odporność mechaniczną dziobowej części kadłuba, a także brak wrażliwych mechanizmów, takich jak śruba, pędnik czy silnik zaburtowy.

Jak cumować do muringu?

Cumowanie z użyciem muringów to czynność, dzięki której możemy wykonywać manewr prostopadle do pomostu. Przywiązanie jednej strony liny do kei, a drugiej do obciążenia na dnie akwenu daje stabilność, ale również niesie ze sobą pewne ryzyko. Nawet najmniejszy błąd podczas tej operacji może prowadzić do poważnych problemów. Muring to alternatywa do boi cumowniczej lub kotwicy. 

Cumowanie burtą – jak robić to poprawnie?

Cumowanie rufą czy burtą wymaga precyzyjnego manewrowania i współpracy załogi, ponieważ jacht musi zbliżyć się do miejsca cumowania bokiem, zachowując równoległość względem kei. Chociaż jest to mniej powszechna metoda cumowania, spotyka się ją w niektórych portach. 

Załoga musi być przygotowana do szybkiego użycia cumy dziobowej i rufowej, co zapewni stabilność jachtu. W przypadku silnego wiatru lub ograniczonej przestrzeni manewrowej pomocny może być silnik jachtu, umożliwiający dokładniejsze dostosowanie pozycji do kei, a także ster strumieniowy (niektóre duże jachty wyposażone są nawet w dwa stery strumieniowe). Wykorzystanie szpringów dziobowych i rufowych znacząco przyczynia się do stabilizacji kadłuba oraz ogranicza jego ruchliwość.

Przy cumowaniu motorówki lub jakiejkolwiek innej jednostki pływającej zawsze warto pamiętać o wykonywaniu tej czynności bez pośpiechu i z rozwagą, aby uniknąć niebezpieczeństwa i poradzić sobie ze sterownością oraz ewentualnymi przeszkodami. 

Duży wybór sprzętu żeglarskiego znajdziesz w ofercie Decathlon.

Przeczytaj także:

osoby trzymające torbę żeglarską

Co zabrać na żagle? Wskazówki, co spakować

Wybierasz się na żagle? Nie wiesz, co spakować? Czego nie zapomnieć? Pewien ekwipunek jest niezbędny. Oto wskazówki, co zabrać na żagle.

Mężczyźni pływający na żaglówce w okularach przeciwsłonecznych  i odzieży żeglarskiej

Patent żeglarski – jak zostać żeglarzem jachtowym?

Patent żeglarski to uprawnienie, które umożliwia zostanie żeglarzem jachtowym. Jak wygląda kurs, egzamin? Sprawdź, jak zdobyć patent żeglarza.

ludzie pływający na jachcie żaglowym

Jachty żaglowe - jakie są rodzaje, klasy, typy

Sprawdź, jakie są rodzaje, klasy i typy jachtów żaglowych ➤ Zdobądź niezbędną wiedzę teoretyczną na temat żeglarstwa ☛ Sprawdź na blogu Decathlon

osoby w odzieży żeglarskiej płynące łodzią

Najlepsze pomysły na prezent dla żeglarza

Znasz osobę, która jest pasjonatem żeglarstwa i zastanawiasz się na oryginalnym upominkiem dla niej? Oto najciekawsze pomysły na prezent dla żeglarza!

węzeł żeglarski

Żeglarstwo: podstawowe węzły żeglarskie, nauka węzłów na rejs

Jakie są podstawowe węzły żeglarskie? Których wymaga egzamin na patent żeglarza jachtowego? Sprawdź w naszym poradniku dla miłośników żeglarstwa