Kobieta i mężczyzna w kaskach rowerowych jadący na rowerach z widelcem

Budowa amortyzatora rowerowego przedniego i jego rodzaje

Amortyzator rowerowy przedni ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy na rowerze. Jak wygląda jego budowa? Dowiedz się z naszego artykułu!

Przedni amortyzator to obowiązkowy element wyposażenia rowerów przeznaczonych do jazdy po trudnym terenie. Pełni on kluczową funkcję przy tłumieniu wstrząsów, a także odpowiada za stabilność. W związku z jego znaczeniem dla komfortu jazdy na rowerze warto dowiedzieć się o nim nieco więcej. W jaki sposób jest zbudowany? Jakie rozróżniamy jego rodzaje? Oto wszystko, co trzeba wiedzieć o amortyzatorze rowerowym przednim!

Amortyzator rowerowy – jaką pełni funkcję?

Zadanie amortyzatora w rowerze jest bardzo proste – jego podstawową rolą jest tłumienie drgań podczas jazdy po nierównym terenie, co przekłada się na zwiększenie jej komfortu. Amortyzator sprawia, że na dłonie i ramiona rowerzysty działają mniejsze obciążenia, dzięki czemu nie męczą się one tak szybko. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to jedyna misja, którą ma do wykonania amortyzator.

Innym jego zadaniem jest zapewnienie jednośladowi dobrej przyczepności do podłoża. Jest to szczególne ważne podczas jazdy po bardziej wymagających nawierzchniach np. leśnych ścieżkach. Z tego powodu amortyzatory najczęściej spotykamy w rowerach przeznaczonych do jazdy w trudniejszym terenie – modelach MTB, rowerach górskich czy crossowych. Elementu tego nie spotkamy m.in. w rowerach szosowych, które przede wszystkim służą do poruszania się po gładkim asfalcie.

Kobieta jadąca na rowerze z amortyzatorem w deszczu

Amortyzator w rowerze – czym powinien się charakteryzować?

Zastanówmy się więc, jak powinien działać wysokiej jakości amortyzator. Przede wszystkim musi on posiadać zdolność do resorowania, czyli uginania się w odpowiednim momencie. Dzieje się to wtedy, kiedy rower najeżdża na nierówność. Sprawia to, że rowerzysta nie odczuwa w sposób dotkliwy przeszkód znajdujących się na trasie.

Jakościowy amortyzator musi także skutecznie tłumić energię. Gdy to się dzieje, kierownica nie jest podbijana, a ręce kolarza nie są narażone na dodatkowe obciążenia. Ta właściwość amortyzatora przekłada się na większą stabilność jazdy i przyczynia się do mniejszego zmęczenia dłoni oraz ramion. Często zapobiega to także odnoszeniu kontuzji wspomnianych części ciała.

Właściwością, która zasługuje na szczególną uwagę, jest tzw. skok amortyzatora. Jej mianem określamy wartość maksymalnego ugięcia amortyzatora. Im bardziej ten element jest w stanie się ugiąć, tym skuteczniejszą amortyzację posiada dany rower. Parametr ten powinien być dobierany w odniesieniu do terenu, po którym mamy zamiar się poruszać oraz stylu jazdy. W przypadku rowerów służących do jazdy rekreacyjnej skok wynosi zazwyczaj od 60 do 100 mm. Modele do jazdy terenowej posiadają większy skok, nawet od 100 do 120 mm.

Warto wiedzieć, że istnieją również amortyzatory o zdecydowanie większej wartości skoku. Wersje powyżej 120 mm przeznaczone są dla osób, które lubują się w jeździe po wyboistych zjazdach. Modele powyżej 150 mm są dedykowane profesjonalnym zawodnikom, którzy uprawiają downhill oraz freeride.

Mężczyzna w stroju sportowym i kaskiem rowerowym jadący na rowerze

Rodzaje amortyzatorów rowerowych

O dokładnej budowie amortyzatora rowerowego przedniego powiemy sobie więcej nieco później. Na ten moment wystarczy informacja, że jest to dosyć prosta konstrukcja, która działa dzięki wykorzystaniu konkretnego układu mechanicznego opartego o element sprężynujący. Tę rolę może pełnić sprężyna, ale wcale nie musi. Może być to także olej lub powietrze. 

Zasada działania jest prosta. Mechanizm ulega ściśnięciu, a następnie „oddaje” tę siłę wracając do punktu wyjściowego. Warto jednak powiedzieć sobie trochę o samych typach amortyzatorów, których wyróżnić można co najmniej kilka. Oto podstawowe informacje na ich temat.

1. Amortyzator powietrzny. Jego działanie jest oparte o znajdujące się w cylindrze sprężone powietrze. Pod wpływem ruchu elementu ulega ona sprężaniu i rozprężaniu. Rowery wyposażone w ten rodzaj amortyzacji posiadają możliwość regulacji ilości powietrza w środku amortyzatora. Dzięki regulatorowi możemy manipulować amortyzacją i dopasować ją do terenu, który aktualnie pokonujemy.

2. Amortyzator powietrzno-olejowy. Ten rodzaj amortyzacji uchodzi za niezwykle skuteczny. Wadą jest jednak cena takiej konstrukcji, która jest droższa od klasycznych wersji powietrznych. Budowa takiego amortyzatora składa się z dwóch goleni. Pierwsza z nich to komora powietrzna działająca na zasadzie sprężyny. W drugiej znajduje się olej, który przepływając przez otwory, amortyzuje wstrząsy. Wielkość otworów można regulować, manipulując tym samym stopniem amortyzacji.

3. Amortyzator sprężynowy. To jedna z prostszych konstrukcji, którą można spotkać w przypadku amortyzatorów. Cały mechanizm opiera się na działaniu sprężyny, uginającej się w określonym stopniu. Ten model nie wymaga szczególnej regulacji i jest zazwyczaj stosowany w podstawowych rodzajach rowerów, gdzie nie ma dużych wymagań co do tego elementu wyposażenia.

4. Amortyzator sprężynowo-olejowy. Jak można się domyślić – jest to połączenie mechanizmu sprężynowego z olejem. Przenika on przez otwory w amortyzatorze. Można go wyregulować w sposób prostszy niż w przypadku modelu powietrzno-olejowego.

Budowa amortyzatora przedniego w rowerze

Podstawowa wersja przedniego amortyzatora składa się z kilku elementów:

1. Golenie. Są to rury, pomiędzy którymi jest montowane przednie koło.
2. Korona. Jest to część łącząca ze sobą golenie ponad kołem roweru. Na jej środku znajduje się łączenie rury sterowej.
3. Rura sterowa. Jest ona połączona z koroną widelca. Co ważne – jest ona niewidoczna, ponieważ znajduje się wewnątrz rury, która tworzy przednią część ramy. Łączy się ona z rurą wspornika kierownicy, z którą też jest połączona rura samej kierownicy.

Warto wiedzieć, że golenie z koroną nazywane są łącznie widełkami, a widełki do pary z rurą sterową są określane mianem widelca. Bardzo często cały przedni widelec traktowany jest jako oddzielny komponent. Połączenie wszystkich wymienionych elementów jest w języku potocznym nazywane kierownicą, jednak trzeba wiedzieć, że na skręcanie pozwala dopiero połączenie każdego z tych komponentów z osobna.

Podział amortyzatorów ze względu na budowę

Nieco wyżej poświęciliśmy kilka słów podziałowi amortyzatorów ze względu na sposób tłumienia drgań. Innym podziałem jest ten ze względu na budowę. Jakie więc amortyzatory wyróżniamy?

1. Teleskopowe. Są one najczęściej spotykane we współczesnych rowerach. Są one zbudowane z dwóch rur (goleni). Podczas jazdy po nierównościach jedna rura wsuwa się w drugą.

2. Jednopółkowe, dwupółkowe oraz trzypółkowe. Ich konstrukcja opiera się na półkach, które usztywniają amortyzator. Takie rozwiązanie jest najczęściej stosowane w rowerach do downhillu.

3. Ze sztywną osią. Ten rodzaj amortyzatora wymaga użycia specjalnego rodzaju piast w kołach. Ten amortyzator posiada konstrukcję upside down, która charakteryzuje się tym, że dolne golenie wchodzą w górne. Montowane są one w rowerach zjazdowych, do pary z hamulcami tarczowymi.

4. W rurze sterowej. Jest to specyficzny rodzaj amortyzatora, który stosowany jest jedynie w rowerach marki Cannondale. W ich przypadku tłumienie drgań nie odbywa się w goleniach, ale w rurze sterownej widelca. Takie modele charakteryzują się niską wagą oraz większą sztywnością.

5. Pantografowe. Ten typ amortyzatora odznacza się dosyć skomplikowaną konstrukcją, która przekłada się także na wysoką cenę. Do zalet możemy z kolei zaliczyć dużą sztywność, która charakteryzuje się dużą odpornością na drgania.

Mężczyzna w białym kasku jadący na rowerze z amortyzatorem

Amortyzator powietrzny czy sprężynowy? – zalety i wady każdego z rozwiązań

Amortyzatory powietrzny i sprężynowy to najpopularniejsze rozwiązania w rowerach. Wiele osób zastanawia się, na który model postawić. Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ale warto przedstawić plusy i minusy każdego rozwiązania, aby każdy miał możliwość samodzielnego podjęcia decyzji.

Amortyzator powietrzny – zalety i wady

Wśród podstawowych zalet tego rodzaju amortyzatora należy wymienić niską masę. Pozwala ona na obniżenie masy ogólnej samego roweru, co przekłada się na większe osiągi. Innym plusem podkreślanym przez rowerzystów jest szeroki zakres regulacji. W zależności od takich czynników jak waga ciała czy typ pokonywanego terenu, rowerzysta ma możliwość dopasowania ustawień amortyzatora do indywidualnych potrzeb oraz aktualnych okoliczności.

To rozwiązanie posiada również wagi. Wielu użytkowników amortyzatorów powietrznych wskazuje na problem z tzw. progresją. Dochodzi do niej w momencie, kiedy powietrze jest ściskane w komorze. W takiej sytuacji konieczne jest włożenie większej siły, aby poradzić sobie z takim problemem. Nie jest to bardzo przeszkadzające podczas spokojnej, rekreacyjnej jazdy, ale bywa problematyczne podczas wykonywania skoków.

Trzeba również zauważyć, że tego rodzaju amortyzator jest dosyć drogim rozwiązaniem. Klasyczne amortyzatory sprężynowe można zakupić w nieco bardziej przystępnych cenach. Amortyzator powietrzny jest także skomplikowany w serwisowaniu. Według wielu powyższe minusy są jednak rekompensowane przez duże możliwości regulacji.

Mężczyzna naprawiający amortyzator rowerowy

Amortyzator sprężynowy – zalety i wady

Czas na rozważenie „za i przeciw” amortyzatora sprężynowego. Z całą pewnością jego ogromną zaletą jest prostota konstrukcji, która pozwala na bezproblemowy serwis. Wykorzystanie sprężyny pozwala także na wykonanie dużego skoku, co w przypadku wielu rodzajów jednośladów jest niezwykle ważne. Dla osób, którym zależy na żywotności roweru, będzie to dobre rozwiązanie ze względu na dużą wytrzymałość sprężyn.

Każdy medal ma jednak dwie strony i nie inaczej jest w przypadku amortyzatorów sprężynowych. Wadą jest bez wątpienia duża waga, która obciąża rower. Ten model jest także mniej komfortowy w użytkowaniu ze względu na brak systemu tłumienia wstrząsów, który jest zastępowany przez zwykłe sprężynowanie. Sprawia to, że te modele są coraz częściej zastępowane przez inne, bardziej zaawansowane rodzaje amortyzatorów.

Jeżeli poszukujesz amortyzatora rowerowego przedniego, który spełni Twoje oczekiwania, sprawdź naszą ofertę dostępną na Decathlon.pl. Znajdziesz tam modele amortyzatorów z różnych półek cenowych. Bogata oferta pozwoli wybrać Ci amortyzator, który będzie idealnie dopasowany do Twojego roweru!

Przeczytaj także:

mężczyzna jadący na rowerze typu gravel w kasku i okularach rowerowych

Jaki rower gravel wybrać? Które parametry są ważne?

Rowery gravelowe cieszą się coraz większą popularnością. Są to jednoślady łączące jazdę szosową i szutrową. Jak wybrać rower gravel? Podpowiadamy!

mężczyzna jadący na rowerze miejskim

Jaki rower miejski wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Rower miejski ⭐ Zobacz, jaki rower miejski wybrać ⭐ Sprawdź męskie oraz damskie rowery miejskie ⭐ Wybierz dobry rower miejski

Rower górski z przerzutkami

Jak działa przerzutka w piaście?

Rower może być wyposażony w różne rodzaje przerzutek. Jedną z opcji jest przerzutka planetarna. Jak działa przerzutka w piaście? Odpowiadamy!

mężczyzna w kasku rowerowym jadący na rowerze MTB w górach

Kolarstwo górskie dla początkujących - sprzęt, podział, historia

Jakie dyscypliny wchodzą w skład kolarstwa górskiego? Jaki rower jest niezbędny do uprawiania tego sportu? Jaki sprzęt należy posiadać poza rowerem?