Jak dbać o amortyzator w rowerze? Podstawowe zasady konserwacji
Na początek powiedzmy sobie, że nie każdy rower jest wyposażony w przedni amortyzator. Najczęściej możemy go spotkać w modelach przeznaczonych do jazdy w bardziej wymagającym terenie – górskich, crossowych czy trekkingowych. Pełni on w nich bardzo ważne zadania – amortyzuje wstrząsy i drgania powstające na skutek jazdy po nierównej nawierzchni. Amortyzacja w znacznym stopniu odciąża plecy, ręce i ramiona, co przekłada się na ogólne zwiększenie komfortu jazdy.
Wielu rowerzystów zastanawia się, czy amortyzator to element, o który trzeba regularnie dbać, tak samo, jak np. o łańcuch. Główne wątpliwości dotyczą kwestii smarowania. Zwolennicy smarowania amortyzatorów uważają, że jest to zabieg konieczny, aby utrzymać wydajność działania mechanizmu, zminimalizować tarcie oraz przedłużyć żywotność samego elementu. Są jednak także przeciwnicy takich działań, którzy uważają, że smarowanie nie ma żadnego wpływu na działanie amortyzatorów, więc jest po prostu zbędne. Co jest prawdą?
Rzeczywiście, smarowanie amortyzatorów wpływa na wydajność roweru i powinno być wykonywane regularnie. Jego częstotliwość jest uzależniona od tego, jak intensywnie eksploatujemy rower. Rowerzyści, którzy korzystają z niego codziennie lub kilka razy w tygodniu, powinni konserwować amortyzatory, co kilka miesięcy. W przypadku osób, które korzystają z roweru sporadycznie, zdecydowanie wystarczy, jeżeli amortyzator zostanie posmarowany raz do roku.
Dobra informacja jest taka, że smarowanie można z powodzeniem wykonać w warunkach domowych. W większości przypadków jest to proces, który nie wymaga rozbierania tego elementu na części. Istnieją jednak modele amortyzatorów, w przypadku których niestety będzie to konieczne. Nie można jednak zapominać, że zbyt duża ilość smaru może negatywnie wpłynąć na wydajność mechanizmu, więc nie należy z nim przesadzać.