Słownik terminów żeglarskich – części jachtu
Kolejną grupą słów, z którą powinna zapoznać się każda osoba zaczynająca swoją przygodę z pływaniem na żaglówkach, są części jachtu. Nawet nie mając zbyt dużego doświadczenia w tej dziedzinie, można zauważyć, że każdy element konstrukcyjny łodzi ma swoją własną nazwę. Aby uchodzić za osobę oczytaną oraz rozumieć innych, dobrze jest posiadać wiedzę na temat następujących pojęć:
– maszt – to najbardziej majestatyczny element żaglówki. Ma on postać wysokiego słupa, na którym rozpina się żagle;
– top – szczyt masztu;
– grot – największy żagiel na statku. Ma on postać trójkąta, jest stawiany na maszcie, z dołu przymocowany do bomu;
– fok – dużych rozmiarów, trójkątny żagiel pełniący funkcję przedniego;
– spinaker – żagiel, który pełni funkcję dodatkowego. Jest on wykorzystywany jedynie podczas żeglugi z wiatrem. Charakteryzuje się on dużą powierzchnią płótna oraz wyraźnym wybrzuszeniem;
– bom – metalowa, pusta w środku rura, która jest przytwierdzona do masztu. Ma ona ruchomy charakter. Służy do przymocowania dolnej krawędzi grota;
– szot – lina żeglarska służąca do manewrowania pomiędzy żaglami. To właśnie ona odpowiada za rozwijanie i zwijanie żagli, a także pozwala na ustawianie ich w odpowiednim kierunku. Aby spełniała swoje zadanie, musi być gruba i wytrzymała;
– fał – lina, która jest wykorzystywana do podnoszenia żagli oraz innych ruchomych elementów znajdujących się na pokładzie, takich jak na przykład płetwa sterowa;
– wanty – tym mianem określa się metalowe liny, które są umiejscowione symetrycznie po obu stronach statku. Pełnią one funkcję podtrzymującą maszt i mają postać olinowania stałego;
– krawat – krótka linka służąca do obwiązywania zwiniętych żagli. Z powodzeniem można ją jednak także zastosować do wiązania ze sobą lin lub unieruchamiania innych elementów osprzętu jachtu;
– takielunek – pojęcie używane do określania całego olinowania jachtu;
– szekla – metalowa klamra, która ma kształt litery „U”. Działa ona na zasadzie otwierania i zamykania za pomocą śruby lub sprężynowej zapadki. Jej zadaniem jest łączenie ze sobą elementów olinowania;
– knaga – rodzaj okucia, które można spotkać na niewielkich rozmiarów statkach. Jego rolą jest unieruchamianie lin;
– kabestan – specjalne urządzenie, które służy do wciągania lin. Na osi pionowej posiada ono bęben;
– odbijacz – zewnętrzny element chroniący jednostkę pływającą przed uszkodzeniami, zwłaszcza podczas cumowania;
– miecz – element mający postać cienkiej, ruchomej płyty, która jest opuszczana do wody za pomocą skrzynki mieczowej. Zadaniem tego akcesorium jest zwiększenie oporów wody oraz zachowanie stateczności jachtu;
– bosak – drewniany lub metalowy drążek zakończony hakiem. Może pełnić on kilka funkcji, ale bardzo często jest wykorzystywany do odbijania od brzegu lub przybliżania się do niego. Może także posłużyć do wyjmowania z wody niewielkiej ilości przedmiotów;
– pagaj – tym określeniem nazywane jest wiosło.