Rejestracja roweru elektrycznego – czy jest obowiązkowa?
Wiele osób, które zdecydowało się na zakup roweru elektrycznego, zastanawia się, czy mają obowiązek go rejestrować. Kwestia ta jest uregulowana prawnie, jednak nieco skomplikowana. Aby ją zrozumieć, należy wyjść od samej definicji pojazdu.
Definicję roweru możemy znaleźć w Kodeksie Ruchu Drogowego. Według niej rower jest pojazdem o szerokości mniejszej niż 0,9 metra, który jest napędzany siłą mięśni, za pomocą pedałowania. Co ważne – jeżeli pojazd posiada dodatkowy napęd elektryczny o konkretnych parametrach, to nadal według prawa jest uznawany za zwykły rower, co oznacza, że nie mamy obowiązku jego rejestracji. Dzieje się tak jednak tylko w przypadku, jeśli w napędzie krąży prąd o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy nie większej niż 250 W. Oprócz tego jego moc wyjściowa musi zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu 25 km/h.
Opisane wyżej parametry są kluczowe. Jeżeli posiadany przez nas pojazd ich nie spełnia, oznacza to, że według definicji nie jest klasycznym rowerem. W tej sytuacji definicja pojazdu będzie określana na podstawie mocy silnika elektrycznego. Moc silnika od 250 W do 4 kW oznacza, że mamy do czynienia z motorowerem, a powyżej 4 kW – motocyklem.
Jeżeli nasz pojazd nie wpisuje się w definicję roweru określoną w Kodeksie Ruchu Drogowego, a moc silnika przekracza 250 W, rejestracja pojazdu jest obowiązkowa.