Rower elektryczny – czym jest?
Rower elektryczny to stosunkowo nowy wynalazek, który na stałe zagościł na polskich ulicach dopiero kilka lat temu. Szybki wzrost zainteresowania tym środkiem transportu sprawił, że kwestię jego definicji oraz zasad poruszania się należało uregulować prawnie. Jego objaśnienie oraz właściwości zostały więc uwzględnione w prawie krajowym i europejskim. Obowiązujący w Polsce termin e-bike można znaleźć w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Aby pojazd spełniał wymagania roweru elektrycznego, musi mieć:
– szerokość wynoszącą nie więcej niż 0,9 metra;
– poruszać się za pomocą siły mięśni osoby jeżdżącej;
– napęd elektryczny uruchamiany jedynie pod wpływem pracy pedałów;
– moc silnika wynoszącą do 250 W
– silnik zasilany prądem o napięciu do 48 V;
– silnik wspomagający jazdę do osiągnięcia prędkości 25 km/h;
– po osiągnięciu wspomnianej prędkości, generowana moc spada.
Oprócz tego należy zdawać sobie sprawę, że mechanizm odcinania mocy przez silnik jest regulowany przez prawo europejskie. Mówi ono, że blokada silnika ma nastąpić na odcinku 5 metrów (w przypadku wbudowanego wyłącznika) lub na odcinku 2 metrów (bez wyłącznika). Tego rodzaju przepisy mają odzwierciedlenie w budowie konkretnych rowerów z wyłącznikami bądź bez wyłączników.